Egna erfarenheter
Jag skulle vilja bygga min egen långfärds cykel, har aldrig gjort det förut, Är det svårt? Har hittat en planet x bommer cr-mo ram är det en bra ram?
Oj, oj, oj ... det gjorde jag på 80-talet. Beställde en Holdsworth Mistral ram från UK (nb: inga fördelar med EU då), plockade ihop olika delar här och där (Campagnolo Rally bakväxel), byggde hjulen själv ... det blev dyrt som attan. Ca 4000 (som var mycket pengar för en cykel då, och det kanske kostade mer. Det var beloppet jag gick ut offentligt med här hemma).
Jag cyklade in pengarna genom att inte köpa månadskort på några år. Cycklade året runt (4 mil om dagen fram och tillbaka till jobbet).
Ok, det var nackdelarna. Föredelarna?
Jag har kvar cykeln. Den är precis lika bra idag som då. Jag fick olika problem. Ramen från UK var avsedda för större däck (större en 700c, dvs, "riktiga" 28-tum). Jag byggde hjul på 622 fälger. Upptäckte att standardbroms inte räckte. Hittade "long reach" broms ... MAFAC, men nu ... det går inte att få reserverdelar till bromsarna. Jag väntar bara på att vajern ska gå. Då är jag pantad (kanske). Jag har sett att
www.cyclecomponents.se har en "long reach" broms, så jag kanske köper dem för att ha på lager.
Vevparti från Frankrike (Stronglight) vilket innebär franska pedalgänor (en dinosaur nu). Spelar ingen roll ... jag köpte Campagnolo pedal och de håller fint.
Det var mycket huvudvärk. Det bästa som kom ur det var att jag kan bygga egna hjul. Jag har åkt 25 år på samma hjul. De är fortfarande raka och fina. Mässing i ekernipplarna hjälper.
Tanken slog mig att göra det en gång till, men jag är så gammal nu (56) att jag inte behöver en cykel som håller i 30 år till
... Tittar allvarligt på Surly Long Haul Trucker. Den har samma utforming på ramen som min. Min var Reynolds 531 (double-butted) och jag vet inte hur standard CroMo 4031 är i jämförelse. Förmodligen väl så bra.
Men kul var det!