Butiker

Hejsan på er!
Undrar lite om ni är som jag:
Jag handlar mestadels prylarna på nätet och kan spendera timmar på att jämföra priser butiker emellan. Handlar alltid där som det är mest ekonomiskt fördelaktikt. En del sajter har frakten inbakat i priset andra inte. Kollar alltid upp detta innan jag handlar och jämför.
Hur gör ni? Handlar ni på nätet eller hellre i butik? Klätterprylar spelar ju mindre roll var man handlar (de behöver man ju inte prova) men handlar ni kläder på nätet? Jag gör gärna det. Det blir mest fördelaktigt.
Till sist, vilka nätbutiker tycker ni är bäst respektive sämst?
Ha det
Johan

krabba74; sa:
Handlar ni på nätet eller hellre i butik? Klätterprylar spelar ju mindre roll var man handlar (de behöver man ju inte prova) men handlar ni kläder på nätet? Jag gör gärna det. Det blir mest fördelaktigt.
Jag handlar så gott som aldrig kläder via Internet eftersom jag då inte kan prova dem innan jag kvitterat ut paketet från Posten. Kläder med fel storlek och/eller passform är värdelöst. Det är t o m farligt om man är utsatt för dåligt väder på hög höjd. Enda chansen är om jag har möjlighet att prova plagget i en butik först. Dock tenderar jag att bli blödig och sponsra den lokala butiken - är kläderna bra så köper jag direkt över disk. Jag betalar gärna för den servicen.

En annan femma är utrustning som man kan ha oberoende av passform (t ex GPS, kompass, multifuel-kök), det torde vara "riskfritt" att köpa. Förmodligen gäller detta också klätterprylar.

Tältköp via Internet? Njaaee... Endast om utsidans recentionsbank är fyllt av mycket positiva omdömmen (tältet heter *illeberg?). Att se tältet uppslaget känns viktigt för mig.

Tjenare Johan,

Jag är nog väldigt lik dig i det att jag gillar "prisjaga" på nätet. Oftast ser jag ingen egentlig anledning till varför jag ska betala 30-60% mer i butiker som finns på stan.

Jag har fortfarande inte köpt några större och dyrare klädesplagg via nätet utan endast kepsar och t-shirts. Om jag skulle köpa en ny skaljacka och ett par byxor så skulle jag nog tänka en gång extra över att köpa via nätet. Inte för det att kvaliten skulle vara sämre utan mer passformen. Ska jag spendera tusentals kronor så vill jag ju att det sitter bra. Frågan är om jag då inte skulle vara så fräck så att jag gick in i en butik och provade ut kläderna och därefter beställer samma klädesplagg via internet till en bråkdel av priset.

När det kommer till tält har jag inga problem med att köpa via nätet så länge det är ifrån en välkänd tillverkare och återförsäljaren är seriös. Det tältet jag funderat på att köpa nu är ett North Face Mountain 25, vilken i Sverige kostar mellan 5-6000 kronor på de ställen jag har hittat det. Samma tält har jag hittat på nätet hos en av USA's största butiker för cirka 2500 kronor. Frakten tillkommer i och för sig med 350 kronor. Tull och svensk moms går enkelt att komma förbi genom att be nätbutiken sätta ett lägre värde på "customs declarations"-lappen och även klämma dit orden "Commercial sample" som innehåll. Fult, jag vet men jag sparar hellre de tusenlapparna och köper något annat för.

De bästa nätbutikerna tycker jag är:

1. http://www.backcountry.com
2. http://www.rei.com
3. http://www.altitude-sports.com

/ Andreas

Tjena Andreas!

Angående "fultricken" för att komma runt tull m.m.; funkar de fint med de tre webaffärerna som du har listat? För en fattig student finns det en hel del pengar att spara genom att köpa grejjer i USA...

/Erik

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg