Jag går för tillfället för en PT. Han är helt införstådd med mina mål och mitt fokus: ben (en gång min näst starkaste sida), rumpa, rygg, bl a med sikte på ett rikare friluftsliv de kommande somrarna, Han är också helt införstådd med min motvilja mot maskiner och gym. Vi har kommit mycket bra överens, trots åldersskillnaden (49 år) och den stora skillnaden i fysiska förutsättningar. Mycket har blivit bättre genom hans ledning.
Men han vill också utmana mig. Den första utmaningen var enkelt uttryckt en katastrof: Pistol Squats. Jag skulle lära mig i steg, och fastnade redan på det andra. Jag saknar i stort sett alla förutsättningar och mer speciellt den elementära anatomiska förutsättningen, rörliga fotleder. Det finns enkla test som avslöjar sådant. Nu har han utlovat ännu en, och jag gissade genast Burpees.
Så jag kollar denna video:
Den har irriterande inslag, dels att den slösar tittarens tid på att visa felaktiga eller misslyckade genomföranden -- ett elementärt pedagogiskt fel -- dels, att den avbryter mitt i ett par reps. Det avgörande momentet är för mig rörelsen från huksittande till planka, vilket jag inte klarar. Hopp är i största allmänhet svårt för mig, och speciellt som jag har artros i högerknä. Men här är det nog något mer, för fötterna känns fastfrusna i golvet när jag försöker, medan damen i videon verkar bäras på en luftkudde. Hon kanske gör något med rumpan som jag inte genomskådar? Flyttar jag fram händerna något får jag en hållning som möjliggör halvvissna hopp, som kanske kan förbättras efterhand.
Men det är väl fusk?
Men han vill också utmana mig. Den första utmaningen var enkelt uttryckt en katastrof: Pistol Squats. Jag skulle lära mig i steg, och fastnade redan på det andra. Jag saknar i stort sett alla förutsättningar och mer speciellt den elementära anatomiska förutsättningen, rörliga fotleder. Det finns enkla test som avslöjar sådant. Nu har han utlovat ännu en, och jag gissade genast Burpees.
Så jag kollar denna video:
Men det är väl fusk?