Burkan, det ultimata överlevnadsplagget.

På sista tiden har jag tänkt mycket på att burkan verkar ha helt överlägsna överlevnadsegenskaper. Eller bara för allmänt uteliv som sådant.

Sätt i ett par pinnar, så har du ett tält.

Regnar det, så är du klädd i en poncho.

Mygg är inget problem heller, för du har nät framför ögonhålet.

Tvingas du ta dig ner för en bergssida men inte har rep är det enkelt att improvisera en fallskärm, McGyver-stil.

Är någon skadad finns det nog med tyg i en burka till att göra bandage till ett helt kompani skadeskjutna soldater.

Behöver man kamoflage vid exempelvis jakt är det bara att sätta sig rakt ner, och så förvandlas man bara till en kulle eller en sten.

Burkan är helt klart det plagg jag skulle vilja ha om jag tvingades överleva ute i skogen med bara en kniv och ett extra ombyte kalsonger.

Jag har inte sett några burkor som är gjorda av något bra tyg/membran/tx/plast men det kan man ju säkert lösa. Dock så verkar damerna ha lite problem att röra sig i ojämn terräng när "myggnätet" är aktiverat. När man köper en burka så är just titthålet väldigt svårt att se igenom men tydligen är det ganska tillåtet att klippa bort lite av nätet så att det faktiskt går att se ut.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Den ultimata Vandringsbyxan? Kläder 34
bash Den ultimata hjälmen, finns den? Kläder 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg