bummarbil

finns det någon biltokig friluftsvän som kan tipsa om den perfekta minibussen/bilen att bumma runt med?

Den ska vara billig, 15 000-20 000 max, billig drift och tillräcklig för 2-4 pers!

Vad tror ni, finns den därute?
 

clindh

Forumvärd
VW!

Finns det annat än VW-buss? Även om den klassiska "hippiebussen" (Typ 1,Typ 2) är klart coolast skulle jag rekommendera Typ 3 (dvs den kantigare). Den är rymligare, lättmekad, lätt att bygga om till sovbar om man nu inte hittar en färdiginredd billigt. Den är antingen luft- eller vattenkyld beroende på årsmodell, själv har jag haft båda varianterna och båda har funkat "bra" (lite mek får man ju räkna med, som med alla äldre bilar)

Kolla mer på http://www.typ2-klubben.com
 
visst!

Tänkte ju direkt på vw-bussen. Ett sån rykte måste ju ha förtjänats?

Funderar ändå att det kanske finns någon annan bumbuss som har mindre kändiskvalitet (kändisar kostar nog mer)men ändå toppar listan?
 
Minibussar/Jeepar mm

Rågbrödet är utmärkt och "vägar" med grönt i mitten gär finfint att köra på förutsatt att man accepterar den ringa frigångshöjden. Utanför vägen får man se upp så att man inte fastnar....
Högre frigång men mindre kapacitet har Renault R4 L som fungerar fint även när stigarna blir helgröna.
Suzuki Swift är ett utmärkt 4 drivhjulsalternativ som jag bara kan rekommendera. Speciellt uppskattar jag ACn i den. Driftsekonomin är helt OK. Den tar sig fram bara det är brett och högt nog, även om man bygger vägen själv....Vinsch är ett bra tillbehör liksom sträckmetallstrips förutom spade, skyffel, yxa och spett. Två reservhjul och reservdunk är bara måsten.

God tur

Johan K
 
Såg en kille som köpt en begagnad överbyggd släpvagn som han inrett.
Monterat in ett par fönster, element, lyse etc.
Sängen gick att hissa upp i taket, på så sätt fick han in sin och fruns motorcyklar under sängen.
När dom kom till sitt mål körde dom ut hojarna, hissade ner sängen, slog upp förtältet och hade ett schysst boende.
Hela ekipaget kostade ca 20000:- att köpa in och bygga om.
Viktigt är att kolla så att bilen får dra ett sånt släp, och att man inte måste ha E-körkort.

Annars finns det väl en och annan IVECO- och Fiatbuss ute på vägarna, kolla på nån marknad vad knallarna skumpar omkring i.
Själv skulle jag nog välja en Typ 3, Försvaret brukar ju sälja ut sådana ibland, kollat där?
/BAX
 
VAN

En amerikansk van är ju inte helt fel heller...
+ Stor motor (mer än 4L)
+ Stor volym
- Stor motor (dyr i drift 1,5L/mil)

Vi hade en sådan på en tvåveckors multisportäventyr i Norge (Isklättring, Vågsurfning, Repklättring, Klättring, Telis, Glaciärvandring, MTB och Vandring)

Mycke prylar blir det...

Sen är det extrautrustningen som gör det, 12V-220V för laddning av alla elprylar (digitalkameror osv), snabbfästen på brandkårsvis (skidor, rep, hjälmar osv)

Mycket snitsigt med snabbfästen för isyxor i dörrarna;-)
 
kan inte mycket om sådant här men en jag känner skaffade sig en folkabuss av något slag som hade automatisk fyrhjulsdrift när den körde fast / höll på att köra fast. Vet inte riktigt hur det funkar, han förklarade men jag lade det inte noga på minnet. Hur som helst tror jag att även markfrigången var något bättre på denna buss. Sen vet jag inte hur mycket behov man har av dessa terräng egenskaper så viktiga så länge man är i Sverige. Det mesta av svenska vägar funkar väl med en vanlig personbil. För någon vecka sedan körde jag och en kamrat på en nybruten avverkningsväg (sämsta vägen jag åkt på med bil iaf)som ännu inte fanns på kartan med hennes volvo 240. Det var inga större bekymmer förän vägen korsades av en nedfallen asp.

Behöver man verkligen fyrhjulsdrift osv i Sverige för att kunna ta sig fram (bortsett från vintern)? Man dör ju inte av att gå en bit heller?

Känner att jag mest ifrågasätter mitt eget inlägg :)

Kanske kan vara ett tips ändå...

/Andreas
 
Minibussar är skit och köra runt i! Dessutom tar det evigheter innan man kommer fram till klätterområdet man ämnar besöka. Nej ska man åka långt ska man åka med klass, det ända rätta är BMW 325 eller 525. Min gammla 525 körde jag överallt med och man åker satans bekvämt. Släng på en takbox så får allt platts. Och dom går aldrig sönder.

Ska det tvunget vara skåpbil så är det inget annat änn en klassisk van som gäller
 
Vart ska du åka?

Superbilen i dessa sammanhang är ju en klssisk container typ Volvo 740 kombi. Billig att köpa (över 30 000 mil) bekväm att köra / åka (jämfört med VW) och stor nog att sova i (2 pers). Takbox rockar.

Tänk på reservdelar dit du ska, ex Frankrike = Renault.

Buss är ju cool, men ska du resa eller sova? Vanlig bil med tält funkar om du ska åka långa sträckor.

/föhl
 
Rock n' roll...

Det är ju dock så att man inte kan bumma runt i en 740 - det håller inte. BMW går ju oxå bort direkt!

VW-buss eller en hederlig Volvo 240 är det enda som rockar...
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg