bultade leder?

tänkte passa på att plåga alla er som inte sett min fråga på utsida, och se om det är någon som har svaret på alla frågor här : )

"Såvitt jag vet har det varit förbjudet att sätta upp bultar på Kullaberg sedan det blev naturreservat för runt 24 år sedan. Jag är lite osäker på vad som gäller för de bultar som redan satt där då, så jag tänkte fråga och se om någon vet:

De bultar man ändå ser brukar se rätt fräscha ut. Kan man anta att det är någon som satt nya ändå, eller får man lov att byta ut befintliga bultar när de blir gamla?

Sen generellt sett, kan man lita på en bult som ser bra ut, eller finns det risk att det förstörts innifrån så man inte märker det förrän man faller? "

tack och hej!

/mikael

Naturligtvis har säkerhetsansvarig i klubben stenkoll på frågan! För det första har det inte varit bultfförbud på kullen i några 24 år! Preciceringen "bultförbud" infördes för ca. 10 år sedan. D.v.s efter det att, i princip alla, Torbjörns Winthers fina bultade väggturer sattes upp. I dagsläget har vi tillåtelse att underhålla befintliga bultar, vi får alltså byta ut de som finns om säkerheten så kräver. Nästan alla bultar på kullen är dock av högsta rostfria kvallitet och ha sällan suttit där i mer än 15 år. Det är ingen som riktigt vet men du kan nog känna dig säker på dessa bultar i säg minst 25 år till! Och att bulten skulle vara sönderrostad inuti utan att se suspekt ut på utsidan är ganska osannolikt. Kolla på själva bulten(inte hängaren!). Är knoppen i mitten av hängaren REJÄLT rostig så kan bultens kvallitet vara tveksamm. Jag vågar nog påstå att de flästa av kullens klassiska bultade turer har bra bultar. I det stora hela kan man nog säga; Känn dig trygg och fall så mycket du vill på kullens bultar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg