Bult pae Kullaberg

Enda faran med de rostfria bultarna är om de blev för haert dragna vid placeringen. Fae förstabestigae hade tillgaeng till vridmomentsnyckel vid placering pae den tiden. Om bulten drogs för haert kan den vara spröd... Eftersom undertecknad var rätt försiktig vid dragning sae torde alla Winther-turer vara OK. Trots allt är det inte att rekommendera att lita blint pae en enda BB även om den är rostfri. Jag hade en batch rostfritt fraen Finland där en del av BB faktiskt rostade i förpackningen - tillverkningsfel! men väldigt fae av dessa sitter pae Kullaberg - jag kasserade klabbet när jag upptäckte det. Och det som evt sitter rostar först i bulthuvudet utanför klippan sae att man kan bli varnad. Resten är feta Hilti BB pae de mest poppis turerna.
Jag tror att BB nummer 2 pae Baguette evt kan vara kass. Det är en varmgalvad 10mm.
Fraega: har det adderats BB pae Deja Vu??

Deja-vue

Deja-vue har fått två nya bultar i starten. Detta verkar vara väldigt uppkattat och har redan fått positiv uppmärksamhet på DBK:s forum...

Retro

Utmärkt med de extra BB pae Deja Vu! När blir "Den Uudklaeckede Kyllingens Ballett" retrobultad?? Det är en led som kunde bli en fin sport-tur med en renovering. Undertecknad är av den aesikten att man borde välja ett par av de sk sportklätteromraedena pae Kullaberg och retrobulta till modern sportklätterstandard. Sanningen att säga hade väl förstabestigarna av vissa turer pae 80-talet aldrig kunnat klättra de daeligt säkrade turerna on-sight. De gjordes alla efter omfattande topprepning och därför var det acceptabelt med fae BB. Retrobulta följande omraeden:

Gubbamalen (inklusive Samsara/Nirvana/Den Uudkl./To Lys../Bushido)
Visitgrottan (Baguette +2 BB/Buster K.+2BB)
Aekersberget (Titanic +2BB överst)
Korpaväggen (Den Gode Den Onde +5BB, Nosferatu +2 BB i början, Haerd Men Rätt +BB hela turen, Dette rutenavn +4BB)

Det finns säkert fler ställen som skulle kunna vidareutvecklas till bättre sportklättring. Ehuru jag INTE menar att kilklassiker som Fingerjam eller Yosemite ska ha BB.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg