Bulltar

Hej.

hur kollar man bäst kvaliten på borrbulltar.och om muttern e rostig e d bara att byta ut den då eller e d något mer man måste tängka på.

klätterpojken; sa:
Hej.

hur kollar man bäst kvaliten på borrbulltar.och om muttern e rostig e d bara att byta ut den då eller e d något mer man måste tängka på.

Ja, bra fråga. Det är inte helt lätt faktiskt. En rostig mutter behöver inte nödvändigtvis betyda gammal bult eller dålig hållfasthet, utan kan vara en bult och mutter uppsatt ett halvår innan med utmärkt hållfasthet.
Att veta bultens kvalitet inne i berget, alltså det man inte kan se, är svårt men några saker ska man vara uppmärksam på när det gäller den synliga biten.

Bultar av äldre modell är generellt gamla, och det kanske kan verka som någon självklarhet men om man ser en borrbult av äldre modell så har de förmodligen suttit ett tag. Vilka modeller jag menar är något svårt att förklara då jag varken har bilder på dessa eller vet hur man infogar bilder i ett sånt här svar.

Borrbultar där du bara ser ett sexkantshuvud (och inga gängor) är ofta äldre modeller och kan vara handknackade 8 millimetersbultar. Dessa har ett tunnt gods i själva bulten och dessutom är de rätt svåra att slå, vilket gör att det sitter åtskilliga uselt slagna på våra klippor, iaf i Stockholm.

Ett annat tips är att kolla i föraren när leden gjordes. Om du tycker att bultarna ser gamla ut så är det förmodligen de bultar som sattes på "den där leden -89". Du kan också leta efter gamla hål för att ta reda på om det är bultarna som sattes vid förstabestigningen.

Men som sagt. Det är inte lätt att veta hur gamla bultarna är och hur mycket de håller och mina tips är inte på något sätt en garanti men det är mer eller mindre dessa saker jag tänker på då jag stöter på bultar som jag är skeptisk till.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg