Bulgarien!

Hejsan!

Undrar om någon kan hjälpa till med en liten fråga.
Vi tänkte åka på kombinerad semester med svärföräldrarna till Bulgarien. Kan man kombinera deras önskan med hav och bad osv. och våra bergsvandringar? Inget avancerat, bara kul att kolla läget jämfört med hemma. Vi har flera fjällvandringar i Lappland bakom oss.
Över dagen kanske eller om det är lite längre en eller två övernattningar i bergsmiljö. Hur hittar vi ett boende i så fall?
Hur är det med kommunikationer där nere?
Kan september vara en bra månad? För båda aktiviteterna?
Hälsn/ Birgit

Fjællvandring i Bulgarien

Hej!
Vintern 1999 turade jag i fjællområdena Pirin och Rila, vi startade i i nærheten Sandanski och avslutade i Borovets tror jag det hette. Detta område ligger søder om Sofia, så det ær væl en bit att ta sig från Svarta Havet. Jag antar att det ær liknande førhållanden i andra fjællområden i Bulgarien. Men, i alla fall, har de ett gott utbyggt stugsystem med massor av sængplatser, antagligen från Sovjettiden. I de flesta var det konstigt nog utplacerad en stackars stugværd, trots att inga turister kunde førvæntas i februari månad! Vi såg kort från sommarsæsongen, det såg helt fantastiskt ut med blomsterængar och ganska "snælla" men dramatiska fjæll. Det høgsta fjællet heter Musala, dær var det en del folk æven om vintern.

Problemet var att få tag i kartor, vi hittade en affær i Sofia.

Jag har bara goda minner från denna turen, folk var otroligt vænliga, fjællen var fantastiska. Jag har tænkt att skriva en historia om turen men det får bero ett tag till.

Hoppas ni kommer er upp i fjællen!

Britta

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredric_verklig.se Bulgarien eller Rumänien.. Trekking 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg