• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Brunnen i Arizona

Olle och Kalle var ute och vandrade i Arizonas halvöken. Deras mål var en kartutsatt drickbar brunn.
Till sist hittade de brunnen och öppnade luckan. Olle släppte ner en sten i hålet, efter 5,5 sekunder hörde de plasket.
Hur långt rep behöver de ha för att kunna få upp vattnet? Brunnen har inget eget.
 
Det bör behövas drygt 230m rep. Med en tyngdacceleration på 9,82m/s^2 och en ljudhastighet på 343m/s. Det tar 4,8s innan stenen slår i vattnet och ytterligare 0,7s innan plumset når våra två vandrare.
 
Dom skulle kunna få med sig mycket vatten istället för att släpa på 230m rep.............;)
 
de var alltså ute på en expedition utan medhavt vatten. Hade de med vatten in case of extreme need eller inte?
Var är bloggen?
Varde sponsade av någon vattentillverkare eller av reptillverkaren (det kan ju ha betytt att de måste ha ett skitrep).
Varför var de två ? fattar de inte att det är SOLO som gäller?
Och varför var de inte uppkopplade och ställde frågan själva? (ja de har ju ingen blogg men quora kanske?)

nä de verkar ganska oförberedda på det hela.
 
Verklighetens brunn låg uppe mellan kullarna ovanför Chino Vally. Plaskljudet hördes efter 6,3 sekunder. Brunnen utsöndrade giftiga jordgaser, men enligt uppgift var vattnet bra. Eftersom vi inte hade svärdfiskfångarutrustningen med oss gick vi in till värdfolket och fick bättre än bara vatten till lunchen. Brunnen hade enligt sägnen kostat 12 grävare livet.
Fler faktorer än bra vatten kan vara värda att ha i databanken.
 
Det bör behövas drygt 230m rep. Med en tyngdacceleration på 9,82m/s^2 och en ljudhastighet på 343m/s. Det tar 4,8s innan stenen slår i vattnet och ytterligare 0,7s innan plumset når våra två vandrare.

Jag får det till någonstans runt 129 m djupt

Kontroll räkning:
Fritt fall där luftmotståndet försummas. s=(g*t1^2 )/2 med g=9,81 och t1=5,12 s.
s= 128,58 m och då är hastigheten runt 50 m/s (180 km/h).

Ljudhastighet i luft v=340 m/s och t2=0,38 s
s=v*t2
s=340*0,38=129.2 m
Rätta mig om jag räknat/tänkt fel denna sena timme.

Jag kommer inte ihåg hur man räknar med luftmotstånd (och ids inte leta reda på det), men då jag känner en del fallskärmshoppare så har jag lärt mig att vid frifall i stabilt magläge och formationsoverall så blir fallhastigheten konstant runt 200 km/h.

/Per
 
Jag får det till någonstans runt 129 m djupt

Kontroll räkning:
Fritt fall där luftmotståndet försummas. s=(g*t1^2 )/2 med g=9,81 och t1=5,12 s.
s= 128,58 m och då är hastigheten runt 50 m/s (180 km/h).

Ljudhastighet i luft v=340 m/s och t2=0,38 s
s=v*t2
s=340*0,38=129.2 m
Rätta mig om jag räknat/tänkt fel denna sena timme.

Jag kommer inte ihåg hur man räknar med luftmotstånd (och ids inte leta reda på det), men då jag känner en del fallskärmshoppare så har jag lärt mig att vid frifall i stabilt magläge och formationsoverall så blir fallhastigheten konstant runt 200 km/h.

/Per

Du har säkerligen rätt! Jag missade 1/2 i formeln för fritt fall.