Brunbjörn

Hej alla glada!

Jag är lite nyfiken på om ni någongång stött på nån björn när ni varit på turer? Sett? spår? hört? lukt? Berätta gärna. Är det något ni tänker på när ni är ute där de "finns" ?

Vaknade en morgon i Rapadalen och hittade färska björnspår på strandbrinken som blottlagts under natten när vattennivån sjunkit. Tanken på att den knallat förbi 30 meter från tältet medan vi låg och snusade var ju rätt.. spännande. :) Kunde följa spåren ett par hundra meter, och se att den stött på en älgkalv också, som dock verkat klara sig undan med ett par raska skutt!

Per

Spår och spilling.

Hej alla glada!

Jag är lite nyfiken på om ni någongång stött på nån björn när ni varit på turer? Sett? spår? hört? lukt? Berätta gärna. Är det något ni tänker på när ni är ute där de "finns" ?

Jo både spår och spilling har jag sett vid ett flertal tillfällen. Den mest täta förekomsten av i alla fall spillning som jag sett (i Sverige) var under en oktobervandring på sydsidan av Rapadalen. Det kändes som vi sprang på de klassiska bär-högarna var och varannan meter, men riktigt så tätt låg de nog inte.

Men de enda gångerna jag både sett björn och över huvud taget funderat närmare på dom har varit på turer i norra Kanada och Alaska. Men då är ju nallarna i nordamerika (framför allt isbjörn och Grissly) klart mer respektingivande än den Svenska varianten.

För egen del bedömmer jag att den överlägset största risken med en fjällvandring är resan upp till fjällen. Så i Sverige bryr jag mig inte om björn"faran" över huvud taget, men det skulle vara mycket kul att till slut få se en svensk nalle!!

/ Stefan

Någon så stor skit som den Staffan såg har jag aldrig sett. Imponerande!
Men både spår och spillning har jag sett i Sarek, Slovakien och Rumänien.

Några bilder...
Spillning i Sarek
Spår i Sarek
Spillning i Slovakien
Spår i Slovakien
Spår i Rumänien

I Rumänien har jag sett björn två gånger. Den ena gången var i en stad som är lika stor som Malmö. I en förort som ligger inklämd i en bergsdal såg jag en björn gå bara några meter in i skogen... som tur var satt jag i en bil :)

Den andra gången var när jag sov i en fårherdestuga. Då var en björn framme och försökte riva ett får, men fårherdarna jagade bort den genom att springa mot den skrikandes och viftade med sina stavar... jag hann precis se den innan den försvann in i skogen.

Hade i somras en (troligen liten) björn i närheten av vår grupp på 4 personer en förmiddag i Tarradalen. Spåren på stigen var pinfärska, och de i gruppen med gott luktsinne kände den fräna lukten på ett ställe.

Efter några timmar dök en helikopter upp och stod en stund i fjällbjörkskogen i sluttningen ovanför oss. Det var ganska brant där. Säkert rovdjursspanarna som ju har radiosändare på varenda björn i Padejalanta och Sarek (skulle jag tro).

Så vi var nära, men såg ingenting av björnen. Vilket ju är det vanliga. Man har konstaterat att björnar ofta är nyfikna och följer efter vandrare på rätt nära håll, utan att vi människor märker något. Kul tanke, för rädd för dem behöver man så gott som aldrig vara.

Jag ser mig ofta omkring när jag misstänker att jag har en björn i närheten. Kanske har jag tur och får se den någon gång...

/Hans

Råkat ut för de här högarna, den värsta var den som låg ca 5 meter från tältet, på morgonen och hade inte funnits där på kvällen!

Lyckligt vis kopplade jag inte den till björn utan sov lungt i samma område ett par dagar till...
Fick veta vad det var när jag beskrev det på fiskecampen!

Råkat ut för de här högarna, den värsta var den som låg ca 5 meter från tältet, på morgonen och hade inte funnits där på kvällen!

Lyckligt vis kopplade jag inte den till björn utan sov lungt i samma område ett par dagar till...
Fick veta vad det var när jag beskrev det på fiskecampen!

Om detta är i Sverige kan du sova lugnt även om du vet vad det är. Björnen hade säkert stenkoll på dig, och då anses de ofarliga. Men det är klart att man undrar hur djärva de skulle kunna bli om de inser att det ibland finns ryggsäckar med mat i tälten.

Fler björnar i Sverige = fler närgångna födosök?

Undrar Hans

När jag var i Rumänien på cykelsemester besökte jag Brasov och det ligger i ett björntätt område. Det är vanligt att björnarna tar sig in mot staden för att leta mat och då är det maten i soptunnorna de är ute efter. Såg 3 björnar samtidigt och här är en bild på en av dem.

nalle.jpg

Jag har inte lyckats få se någon björn i Sverige men väl spillning och spår från dem ganska många gånger i norra Jämtland. Har varit tillräckligt när för att höra dem men det på mark med mycket sly och jag hade ingen större lust att komma närmare den.

/Stellan

Vi har sett björn i Sarek!

När min son Nimrod var sex år gammal var han och jag på fjällvandring upp i Rapadalen i Sarek. På väg ned från Nammásj 823 såg vi under en halvtimme en fjällhare i snöskrud på mycket nära håll, en familj fjällripor, en rovfågelsluftstrid, och en stor brunbjörn på flera hundra meters håll. Den gick sin karaktäristiska lunk tvärs över en myr, in i fjällbjörkskogen igen, och ut på en till myr. Det var en oförglömlig syn!

När jag sommaren därpå fjällvandrade ensam såg jag en liten brunbjörn i snabb fart ta sig tvärs över mellersta Álggavágge i Sarek. Jag såg den bara hastigt på knappt hundra meters håll i den östra delen av dalens videfält. Under samma vandring träffade jag ett sällskap fjällvandrare som fyra dagar tidigare plötsligt hade fått se en björn vid deras tält i mellersta Sarvesvágge; den kan ha varit samma!

När Nimrod var nio år gammal och han och jag vandrade genom Niejdariehpvágge, som förbinder just Álggavágge och Sarvesvágge, såg vi tydliga snöspår av en vuxen björn och en björnunge, i knappt hundra meter på en lång snölega, vilka inte många timmar tidigare hade gått i samma riktning som vi!

Tristan

Yosemite

Såg björn två gånger i Yosemite, sommaren 2008. En ettårsunge se bild här mitt i Curry Village, den gick förbi oss på ca 20 m avstånd och klättrade upp i ett träd.

Sedan såg jag en större som Björn sprang längs skogsbrynet.

Sedan har jag sett spår ett par gånger i Svenska fjällen bla Helags, Sylarna, Aktse.

Det skall finnas skaplit med björn där vi bor (Antnäs utanför luleå), men jag har inte sett dem och inga spår fast vi är ute med hundarna hela tiden i närmiljön.

Nog är de skygga altid björnarna...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg