Jag är lite nyfiken på multi fuel-köken BRS från Kina och har följt diskussioner både på denna och andra sidor. Det känns som att jag läst det mesta på alla möjliga språk snart. De verkar dock ha uppgraderat sin produkter, så jag tycker att detta känns avhandlingsbart igen.
För er som inte uppmärksammat dem så har de en Primus Omnifuel-liknande modell som heter BRS-8 och en Coleman Feather-liknande som heter BRS-12. Det finns fler modeller, men de har jag inte intresserat mig för. Liksom Omnifuel och Coleman så kan man ju köra på massa bränslen, men alkylatbensin är väl kanske att föredra av hälso- och underhållsskäl.
BRS-8 var inte tillförlitlig och fick säljstopp åtminstone inte i Norge. Detta, som jag förstod det, berodde på att kopplingsslangen riskerade läckage när de nöttes ut, vilket så klart kunde orsaka olyckor. Den uppgraderades därför till BRS-8A för att komma till rätta med det. Klagomålen fortsatte dock med att den var dålig på vissa bränslen och att förvärmningen kunde skapa både eldbollar och bränslegegg. Nu har den dock, sedan en tid tillbaka, kommit som BRS-8B. Denna modell behöver ingen pre heating tack vare en bättre pump, tål mer slitage genom roterande länkar i slangen och verkar säkrare genom att den har en säkerhetsventil för att släppa ut trycket i tanken med.
BRS-12 hade liknande kritik, men har, eftersom den inte har någon lös anslutning till slangen, åtminstone inte fått säljstopp. Däremot fanns samma klagomål gällande preheating. BRS-12A kom därefter med bättre pre heating och slitagevänligare pump. Den blev då tillräckligt bra för att åtminstone Dutch Army skulle börja använda den. Sedan en tid tillbaka har BRS-12 dock förvandlats till BRS-29. Förändringen är, liksom för BRS-8B att man slipper pre heating tack vare en bättre pump, att den har en säkerhetsventil för trycket och några mindre intressanta småsaker.
Med uppgraderingarna verkar dock även priset ha ökat. BRS-8B kostar kring 620 SEK inkl. frakt och BRS-29 kring 570 SEK inkl. på Ebay (förutsatt att man slipper momsen). Det finns kopior på dessa "kopior" också, vilket kanske är ett visst kvalitétstecken, men då kanske man är tillbaka där produkten började.
Den diskussionen jag eftersöker är med andra ord vad ni tror om dessa kinakök senaste uppgraderingarna tillförlitliga nog för att ta mark?
För er som inte uppmärksammat dem så har de en Primus Omnifuel-liknande modell som heter BRS-8 och en Coleman Feather-liknande som heter BRS-12. Det finns fler modeller, men de har jag inte intresserat mig för. Liksom Omnifuel och Coleman så kan man ju köra på massa bränslen, men alkylatbensin är väl kanske att föredra av hälso- och underhållsskäl.
BRS-8 var inte tillförlitlig och fick säljstopp åtminstone inte i Norge. Detta, som jag förstod det, berodde på att kopplingsslangen riskerade läckage när de nöttes ut, vilket så klart kunde orsaka olyckor. Den uppgraderades därför till BRS-8A för att komma till rätta med det. Klagomålen fortsatte dock med att den var dålig på vissa bränslen och att förvärmningen kunde skapa både eldbollar och bränslegegg. Nu har den dock, sedan en tid tillbaka, kommit som BRS-8B. Denna modell behöver ingen pre heating tack vare en bättre pump, tål mer slitage genom roterande länkar i slangen och verkar säkrare genom att den har en säkerhetsventil för att släppa ut trycket i tanken med.
BRS-12 hade liknande kritik, men har, eftersom den inte har någon lös anslutning till slangen, åtminstone inte fått säljstopp. Däremot fanns samma klagomål gällande preheating. BRS-12A kom därefter med bättre pre heating och slitagevänligare pump. Den blev då tillräckligt bra för att åtminstone Dutch Army skulle börja använda den. Sedan en tid tillbaka har BRS-12 dock förvandlats till BRS-29. Förändringen är, liksom för BRS-8B att man slipper pre heating tack vare en bättre pump, att den har en säkerhetsventil för trycket och några mindre intressanta småsaker.
Med uppgraderingarna verkar dock även priset ha ökat. BRS-8B kostar kring 620 SEK inkl. frakt och BRS-29 kring 570 SEK inkl. på Ebay (förutsatt att man slipper momsen). Det finns kopior på dessa "kopior" också, vilket kanske är ett visst kvalitétstecken, men då kanske man är tillbaka där produkten började.
Den diskussionen jag eftersöker är med andra ord vad ni tror om dessa kinakök senaste uppgraderingarna tillförlitliga nog för att ta mark?