Brooks sadel

Hej!
Har fått hem min sadel två månaders väntan (beställd från http://www.kinetics.org.uk, liten varning kanske).

Självklart fick jag inte med allt jag beställt.. Vaxet/oljan som kommer från Brooks var det någon som missat.

Nu har jag varit iväg till skobutiken och köpt något som kanske fungerar, men jag är lite feg, så det är bästa att fråga här innan jag börjar smörja in..

var in på Sheldon Brown's sida och läste lite om vad man kan använda istället.
Självklart är det produkter som jag inte kan hitta.

(spana in här http://www.sheldonbrown.com/leather.html)

Jag har köpt något som heter Mink Oil, ni vet, dedär söta små djuren som vi tar kol på bara för att smörja in läder och göra pälsar.

Tror ni att det duger?

//Kristofer

Sitter gott på en Brooks B17

Jag sitter gott på en Brooks B17, har haft den sedan slutet av åttiotalet. Går förövrigt att köpa på flera ställen i Sverige.

Såhär körde jag in den, vilket är en process oerhört mindre smärtsam och oändligt lindrigare än vad myten säger.

Jag la' den nya sadeln i ugnen på lägsta värme ca 40-50 grader celsius, när den nått den temperaturen så penslade jag med olivolja på sadelns undersida. Italiensk metod? Därefter så monterade jag den på min dåvarande cykel och bearbetade ovansidan av sadeln med en rund träkäpp som jag rullade med kraft över sadeln. Därefter så började jag att cykla med sadeln. Den funkade utmärkt från start, men mörka byxor anbefalles, och gör fortfarande tjänst uppskattningsvis dryga 60 000 km senare. Har använt Mink oil på ovansidan en gång för nå't år sedan, den verkar inte ha tagit skada av det i vart fall.

På min retroracer, Mercier, så har jag en Ideale 52 inkörd på samma sätt men med linolja, också den är bekväm men hårdare. Har nog suttit dryga 10 000 km på den.

Olivolja, klövolja, solrosolja impregnerar och behåller smidigheten, appliceras på undersidan.
Lättaste sättet att få in den är lägg sadeln i rent vatten i 5 minuter. Ta upp torka av.
Minkolja och vaxfett, samt ofärgat skovax till ovansidan.
Linolja, kallpressad får sadellädret hårdare. (Trick till gamla sadlar där kanterna vill rulla upp sig.)
Mineralolja löser upp lädret.....(Glöm inte smörja sadelstången och styrtappsstången varje höst! Det som är inne i innandömmet.)

go tur

Ang. underhåll av lädersadel.

Anser inte att man skall prova alternativa produkter. Tyvärr saknar Brooks instruktioner den förklaring till varför tex. minkolja är dåligt som fanns på deras gamla hemsida innan de blev uppköpta:
http://www.brooksengland.com/docs/leather_saddle_care.pdf
Visst, man kan impregnera läder för att få det fuktskyddat på en uppsjö olika sätt. Men för att bibehålla ett läder som andas måste man använda Proofide, eller liknande, som innehåller animaliskt fett. Det skyddar bara lädret delvis och täpper därför inte igen porerna i lädret så fukten dras bort ifrån din bak och in i lädret för att sedan avdunsta. Lädret bryts inte heller ner av starka fettsyror och behåller därmed sin form bättre. Proofide skall användas ofta i början men sedan sadeln är inkörd (läs bekväm!) endast när ytan känns torr. Detta är även orsaken att Brooks rekommenderar ett vattentätt sadelöverdragnär man cyklar i regn.
Mer info här:
http://www.bicycletouring101.com/TakeASeatUpright.htm

Köpte en nästan ny Brooks Swift billigt av en kille som hade provat alla typer av smorning och värmebehandling utan att få den och passa sin bak. Mig passade den perfekt utan någon inkörning. Men den har efter 6 års intensivt användande sträckt på sig så mycket att det knappt är någon justermån kvar. Mina andra Swift sadlar är visserligen inte riktigt lika gamla men har knappt sträckt sig alls. Är därför övertygad om att felaktigt underhåll mjukar upp lädret vilket därmed förkortar sadelns livslängd!

Jag har gett upp!
Brooks har sitt egna smörjmedel, så varför inte göra det rätt(?) från början.

Ska säga att jag var förbi den lilla cykelbutiken runt hörnet idag, tänkte bara ta en titt efter billiga barends till min flickvän.

Fick en chock när jag såg att de har broossadlar!
Frågade om de hade underhållningskittet där med, bara för att se så att jag inte köpte något onödigt dyrt hos CC.

Fick nästan stryk av försäljaren (ägaren?), "kan du köpa på IKEA" "otrolig vilken prisnivå de har på sina saker", "har du sett att de har en simpel tröja för 1000:-"....

Smart farbror, sälja saker man inte gillar.

Nu kanske brooks är billiga saker, men det verkar då vara bra saker.

Köpte ett brooks sadelöverdrag från CC med, tror de satte in det i webshoppen när jag frågade om det.
Borde vara vattentätt...får vi hoppas.

Tips!
Innan du köper något, så leta lite på internet så att du vet vad du köper...

"This cover will keep most of the water off your Brooks, not waterproof."

Happs, plastpåsen får vara med ändå..

Brooks priser

Är nog tvungen att hålla med den där tomten i butiken. Vissa av Brooks prylar är löjligt dyra. Förr ingick Proofiden när man köpte sadeln. Om jag minns rätt följde även nyckeln och sadelöverdrag vissa dyrare modeller. En del sadlar har dessutom stigit i pris med nästan 100% på bara några år. Dock inte B17 som jag tycker fortfarande är riktigt prisvärd.

Brooks överdrag är mycket riktigt inte helt vattentätt då det sakanar tejpade sömmar. Men som sagt så klarar en rätt underhållen sadel fukt utan problem. Men bör dock undvika att hoja länge på en som är dyngsur då lädret töjer på sig, och sedan när det torkar kan dra ihop sig ojämt mycket. Värst är det runt nitarna där det då kan bildas sprickor speciellt om man slarvat med insmorningen. I England har jag hört att många använder sk. "showercaps" istället. Vet inte om det fortfarande finns att köpa i svenska butiker men det är nog bekvämare än att sitta på en hal plastpåse som ofta går sönder eller knölar sig. Grattis till ett bra köp föresten! ;)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg