Bromsteknik på långfärdsskridskor

Ibland behöver man bromsa men det verkar talas väldigt lite om bromsteknik med långfärdsskridskor till skillnad mot för inlines där det är A och O. Det beror väl på att man stannar av sig själv förr eller senare och det är plant underlag. Men vilken bromsteknik rekommenderas?

På inlines är bromsklossen helt suverän efter en viss träning, man kan stanna på ett fåtal meter även i hög fart. Kan man applicera samma teknil med långfärdsskridskor. Jag är ute efter att hitta den bromsteknik som är lättast att lära sig till minst risk för fall.

Att ploga sig till stopp är ju ineffektivt och musklerna tar snart slut. Hockeystopp är svårt att lära sig om man inte har erfarenhet från den sporten. Jag antar att man kan släpa ena skridskon bakom den andra också men den tekniken har jag aldrig lyckats lära mig från inlinesåkandet, inte heller att släpa framhjulet eller spetsen på långfärdsskridskor. Nå, vad är det enklaste och säkraste sättet att bromsa med förutom att ploga?
 
Hälbromsning är klart användbart

Det vanligaste sättet att broma är nog sladdbrom (hockeystopp). Det kräver en viss träning och bromssträckan blir ofta betydligt längre än med hockeyrör. (Snyggast är att göra detta på ett ben på ytterskär.)

Jag tycker dock hälbromsning ála inlines är mycket effektiv. Det krävs att du kan balansera bra på ett ben. Fördelen med denna bromsteknik är att den fungerar mycket bra i styrande före, där sladdbromsen är svår och lätt hugger. Speciellt i överis är denna bromsteknik den bästa.

En nackdel är att den låter kraftigt och ger fula spår i isen.

Skoj variant är att ställa sig på båda hälspetsarna samtidigt (svårt).

En alternativ teknik är plogande bromsskär, som hastighetsåkarna brukar använda. Sätt ner skridskon på innerskär, långt ut, med spetsen pekande snett inåt. Håll emot. Växla på detta sätt mellan höger och vänster fot tills du fått ner farten. Skridson ska inte sladda utan ligga på skär hela tiden. (Som att ta fart - fast tvärtom.) Ej så snabb metod men skonsam mot isen och skridskoskärpan.

Istället för att bromsa kan man ockå svänga tillbaka snabbt. Nyttigt att öva detta.
 
jag brukar släpa ena skridskon bakom. med bredsidan i färdriktningen om ni fattar.. och det gör ni ju! finns säkert nåt fel på det om man frågar nån skridskogud men det funkar bra för mig!
 
Jag svänger undan, plogar eller bromsar med "slalomsvängar"
Hockeystopp fungerar ju också, överlägset snabbast, men hugger lätt fast i dålig is.

Hur många bromsar så mycket på en tur att kraftåtgången spelar någon roll?
 
Fortsätt plogbromsa

Det är ändå det mest kontrollerade och snabbaste stättet att stanna. De få gånger du behöver stanna snabbt är kanske inför en råk eller vindbrunn, eller annat »oförutsätt» och då är kontrollen viktigare än allt annat. Om du använder pik(ar) eller stavar kan man öva på att få fram dessa snabbt och stötta i slutfasen – tjusigt.

Annars är jag förtjust i förslaget – sväng. Känns mest avslappnat – liksom.

Ha de/Lasse B
 
Skridskorna och isen bestämmer vad som är lämpligt

Det finns många sätt att stanna. Hockeystopp är effektivt på bra is men vid överis eller vrakis kan det vara mycket knepigt att bromsa utan att ramla och slå sig rejält. Svänga eller bromsa innan man kommer till sådan partier är bäst och det kan löna sig vid sådana förhållanden att ha en rejäl lucka till framförvarande så att man hinner lära av den personens problem. När man hamnar i bristande vrakis kan bästa metoden för att undvika ett fall vara att övergå i löpning och gärna med stöd av en pik i vardera handen.

Hälbroms är effektivare om man har en relativt kort utskjutande del av skridskoskenan bakom hälen så att man får bra tryck på bakänden.

Thure
 
Med risk för att upprepa vad andra har sagt är stoppsladden det snabbaste sättet att stanna på. Har man vana från att stå på ett par slalomskidor är skillnaden minimal. Sämre is kräver mer tryck för att få bättre kontroll.
Planslipade långfärdsskridskor är väldigt lättsladdade om man jämför med skålslipade hokeyskridskor. Ett par nyslipade hokeyskridskor greppar betydligt bättre och kräver mer bestämdhet i sladden.
Stoppsladdar gör man med böjda ben.

/Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Isdubbar på axelrem Långfärdskridsko 3
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg