Bromsar ?

I avsikt att börja cykla lite längre turer (Sverige och våra grannländer på andra sidan östersjön) har jag skruvat i hop en cykel för ändamålet. Ett verkligt lågbudgetbygge med en äldre mountain- bike ram som utgångspunkt. Ramen är så pass lång att jag inte slår hälarna i packväskorna. Nytt bakhjul och bakväxel av bra kvalite 36 ekrar low riders fram. Cykeln står klar förutom bromsarna. Nu till min fråga, vad skiljer cantilever och v bromsar. Vilka väljer jag?

Karlaugust.

Personligen

föredrar jag cantilever då jag har fördomen att dessa är lättare att modulera bromskraften på men jag har begränsad erfarenhet av V-bromsar. V-bromsen har i allmänhet större mekanisk kraft men i och med det slits bromsbelägg och fälg ofta ned snabbare.

Jag tror att det inte är nån direkt konsensus om bromsar.

Har du framdämpare på din cykel? I så fall är det nog V-broms som gäller.

Thure

Jag skippade Cantin när V-bromsen kom och har kört V-broms med parallellogram sedan dess. Således skulle satsa på V-broms med parallellogram (t.ex. Shimano XT). Parallellogrammet gör att bromsklossen alltid tar rätt, varför man slipper justera bromsarna i parti och minut.

V-broms => Mer kraft => bättre kontroll, anser jag.

Dessutom torde det vara lättare att hitta bromsgummin och andra reservdelar till V-broms?

Oavsett vilken bromstyp som du väljer, se till att bromshandtaget matchar bromsen. Att köra med Cantihandtag och V-bromsar kan resultera i en vådlig vurpa vid en panikinbromsning, vill jag minnas (Jo, jag har testat denna kombo).
/Niklas

Även jag föredrar V-bromsar istf cantilever och då ffa V-bromsar med parallelogram och på den cykel jag har dem installerade på blev BÅDE bromskraft och modulation bättre än de cantilever-bromsar de ersatte.

Men det kan vara ett problem med att få tag på V-bromsar med parallelogram nuförtiden,
Shimano har inte tillverkat XT-bromsar med parallellogram på (c:a) 10 år,
de finns inte heller till XTR sedan flera år.

Faktum är att det inte finns några v.bromsar öht längre i vare sig XTR eller XT-serierna
http://cycle.shimano-eu.com/

Det blir till att leta på tex ebay, vilket borde gå bättre med TS lågbudgetambitioner.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg