Bröd i panna

Jag har kollat svt.se/recept och kan inte hitta det.
Men eftersom han bara häller torrblandningen i stekpannan
och sedan tillsätter vatten så är det högst troligt att han har bakpulver
istället för jäst.
Jag skulle hälla vattnet i plastpåsen och knåda det i plastpåsen
innan jag häller ut det i stekpannan för att få en jämnare deg och mindre kladd.
Det kan inte vara speciellt svårt att göra.
Blanda de mjölsorter och bakpulver och sedan är det klart att
bara tillsätta vatten ute på turen och baka i stekpannan.
Googla lite på bröd i stekpanna, det finns många recept att hitta.
Visst fluffigt bröd ser alltid gott ut men jag skulle köra torrjäst istället för bakpulver
och låta det kalljäsa i påsen under natten innan jag bakar det.
 
Tack för svar! Har googlat och hittar många recept, men de jag hittar är just tunnare varianter typ glödkakor. Eller jäsning över natten. Tillsätta vattnet i påsen har jag inga problem med men vill slippa just jäsningen. Bara ta torrblandningen och ge sig ut .
Mvh
 
Jag är också sugen på att testa.


Thure
 
Bifogar en bild lite längre fram från programmet så det framgår hur jag menar att brödet förhoppningsvis blir.
(Hoppas nu att jag inte bryter mot någon upphovsrätt!)
 

Bilagor

  • Screenshot_20240711-142200.png
    Screenshot_20240711-142200.png
    1.2 MB · Visningar: 51
Jag har kollat svt.se/recept och kan inte hitta det.
Men eftersom han bara häller torrblandningen i stekpannan
och sedan tillsätter vatten så är det högst troligt att han har bakpulver
istället för jäst.
Jag skulle hälla vattnet i plastpåsen och knåda det i plastpåsen
innan jag häller ut det i stekpannan för att få en jämnare deg och mindre kladd.
Det kan inte vara speciellt svårt att göra.
Blanda de mjölsorter och bakpulver och sedan är det klart att
bara tillsätta vatten ute på turen och baka i stekpannan.
Googla lite på bröd i stekpanna, det finns många recept att hitta.
Visst fluffigt bröd ser alltid gott ut men jag skulle köra torrjäst istället för bakpulver
och låta det kalljäsa i påsen under natten innan jag bakar det.
Ja verkligen, det blir så mycket godare med torrjäst + långjäsning över natten. Och viss är det praktiskt att "knåda" degen i plastpåsen, men knådning behövs inte alls vid levain/långjäsning - de härligt spänstiga glutentrådarna utvecklas med tiden i stället. Jag bara skakar ihop en riktigt lös smet i påsen, häller/klämmer ut den i en rikligt smord panna, täcker med samma uppskurna plastpåse och låter stå över natten.

Det går också bra att röra ihop allt försiktigt direkt i pannan, särskilt om det är kallt ute så fettinsmörjningen inte löses upp av rörandet (det färdiga brödet lossnar inte från pannan lika lätt då).

Svenskt vete är så hårt drivet att det lider av låg glutenhalt. Använd Vetemjöl Special eller durumvetemjöl så får du godare och spänstigare bröd.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.