Brennerpasset

Tja!
Jag hade tänkt cykla ner till Ilaien och undrar om det är någon som cyklat via Brennerpasset längs väg S12. Den andra vägen är en motorväg och är inte att rekommendera...
Naturligtvis finns det ju charmigare pass än Brennerpasset m. tanke på motorvägen och det lär gå en hel del tratif på den mindre vägen, speciellt långtradare och annat orevligt. Så om det är någon som tagit den vägen får ni gärna berätta om hur det var och hur hårt trafiktrycket var. Dessutom är jag intresserad av att veta hur det är att cykla i ilaienska tunnlar som det finns rätt gott om. Jag har försökt lägga rutten så att jag undeviker tunnlar men på en del håll går det inte.
Tackar...
/Magnus

Timmelsjoch tror jag det hette...

passet mellan Österrike och Italien som jag tog mig över för många år sedan. Österrikes näst högsta om jag inte minns fel. Väster om Brennerpasset. En smal helt otrafikerad väg i slingrande underbara serpentiner (varje kurva var numrerad). Varför välja Brennerpasset då? Ät en ordentlig frukost och ge dig iväg tidigt på morgonen så bör du vara uppe vid tolvtiden. Var förberedd på att det efter många kilometer uppför plötsligt går nedför igen ett tag - flera hundra meter. Vilken bevikelse om man inte vet om det! Köp en ordentlig Generalkarte. Och så bär det upp igen. Det fanns ett litet fik högst uppe. Vill minnas att det fanns hotell här och var i terrängen om man vill ta passet i etapper.

Tunnlar är det otäckaste en cyklist kan råka ut för. Helt oupplysta och av oanad längd. Högerkanten brukar vara belamrad med nedfallna stenar. Bakomvarande bilar låter som startande jetplan. Alltså: ta ALLTID med batterilyse fram och bak även om du bara räknar med tunnel någon enstaka gång. Och reflexband skadar inte heller!

Lycka till
Rolf

Cyklade över Brennerpasset 1998. Den mesta trafiken gick på motorvägen och det var inte speciellt mycket trafik på gamla vägen. Om jag skulle ta mig över Alperna från Innsbruck till Bolzano idag, skulle jag definitivt välja Timmelsjoch.

Tunnlar är ingen höjdare. Det finns dock bättre och sämre. En del är som sagt kolsvarta och inte alls ljudisolerade, medan andra är vitmålade, välupplysta och ljudisolerade. Man vet helt enkelt inte innan man åker in hur tunneln är. Ta med lyse och ta det försiktigt i början, balanssinnet fungerar inte alltid riktigt som det ska i tunnlar.

/Erik Carlsson
http://cykelsemester.just.nu/

Timmelsjoch

Kollade på en karta över Italien som jag köpt och där ser det ut som det var en radda tunnlar på den italienska sidan av Timmelsjoch. Stämmer det och hur var det i så fall att cykla där?
Annars skulle det passet sitta fint, då får jag höjt mitt höjdrekord från 2408 m. (Andorra 2000) till 2474 och det är ju alltid kul!
/Magnus

Tunnlar och berg

Hej
Tunnlar är som sagt otäcka ibland. Har dock inget särskilt minne av tunnlar på just denna sträcka.

Sedan kan du ju alltid pröva Pic Velleta i Spanien 3400 m - Europas högsta väg - garanterat inga tunnlar.

hh
Rolf

OK, tack. Pic Velleta var jag faktiskt och cyklade vid men vi tog aldrig vägen över toppen, det verkade lite onödigt. Men det är klart att det hade varit kul.. Anars skall jag förhoppningsvis iväg på en längre tur s.k. expedition och då cykla från Kirgizistan till Kina. Där finns det ett pass på ca 5200 meter över havet. Det passet ser jag fram emot!
/M

Timmelsjoch

Kollade in en reseskildring på Trento bike pages där det framgick att det fanns många oupplysta tunnlar på den italienska sidan som jag hade befarat. Jag tror att det blir Brennerpasset i alla fall även om det är lägre...Dessutom var det förbjudet att cykla i tunnlarna. I och för sig har det inte stoppat mig förr men eftersom Brennerpasset ligger bredvid så varför utmana ödet i onödan?
/M

En otäck tunnel vid Timmelsjoch

Hej!
Det finns en lite längre tunnel på den italienska sidan av Timmelsjoch som är otäck, de andra helt ok. Med bra belysning samt reflexer är den dock ok. Dessutom om du cyklar från Österrike till Italien bär det uför, värre på tillbakavägen....
Vad jag kan rekommendera är att du kikar vid sidan av tunnlar i Italien om det inte går en gammal väg brevid. Stängd för biltrafik men går oftast utmärkt att lyfta över cykeln över räcket o ta den. Har jag gjort vid flertalet tillfällen i Italien. De är inte alltid utmärkta på kartor, speciellt om du får tag på en som riktar sig för biltrafik.
Annars är Brennerpasset helt ok, och även där får du vackra vyer. Jag kan tänka mig att biltrafiken kan variera ganska kraftigt dock, skulle definitivt undvika fredag em/måndag fm. Själv blev jag väldigt förvånad när jag cyklade en tisdag i början september hur lite trafik det var (relativt!!!).
Ska du vidare från Bolzano mot Trento så går det cykelled längs Alto Adige floden, hett tips.

Se till att ha fräscha bromsbelägg.....

/Håkan

Tackar

Jo, cykelleden längsAdige (Etsch) skall jag prova. Ingen som vet hurdana tunnlarna är som finns längs Gardasjöns västra kustlinje? Finns det alternativa småvägar runt dem? Har en liten fröm om att cykla längs Gardasjön där det skall vara så fint...
/M

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg