Bredaste rymligaste vinterstöveln?

Jag har väldigt breda fötter som till råga på allt är i storlek 40. Till saken hör också att jag har höga vrister.

I ekvationen tillhör också mycket fotsvett och lågt blodtryck.

Summan av kardemumman blir att jag helt enkelt har lätt att frysa om fötterna, och svårt att hitta vinterstövlar som fungerar.

Jag har testat att köpa alldeles för stora och fylla med strumpor, men det blev för klumpigt. Att köpa på nätet är ju smidigt, men i mitt fall känns det ju lite knepigt med tanke på fotsituationen och att det inte går att prova.

Så... min fråga är: Vilken är den bredaste/rymligaste vinterstöveln?

Senast ändrad:
Nokian gör ovanligt breda stövlar, men de har du ju redan fått tips om! Och att det skulle vara problem att fylla ut med sockor förstår jag inte, jag har gått i skor/stövlar i storlek från 42-47

:)... Svara på din fråga kan jag inte...men jag använder Nokia vinterstövlar med fast foder i stort sett året om (Stl 46).
Tar bara av ett av två par yllesockar på sommaren,så en rejäl
tvätt med såpa invändigt tycker omgivningen är trevligt.
Långa arbetsdagar vintertid på skoter.....dom passar mina frusna fötter bäst
//Anders

Tack för svar! :)

En annan fråga till er som har Nokianstövlar:

* Är Nokia Naali, Tuura och Kaira lika rymliga, eller är det skillnad i innermåtten på bredden?

Jag "tror"dom med fast foder heter Tuura ....Nokia Winter defender som jag även har,är fodrad med lös halvhög filtsko.
Den sistnämnda är vidare i själva stöveln,men om den finns att köpa längre vet jag ej.

Har ingen uppfattning om bredden eftersom jag bara äger ett par Kaira och vill påtala att de har lösa filtinlägg - fördel vid torkning om du frågar mej - lättare att torka urtagna än ett fast foder. Dessutom kan du ta på varma foder ur sovsäcken på morgonen och det är skönt.

/Patrik, som inte vinteranvänt dem på ett tag

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg