Brasklapp om vissa lättviktskaminer till kåtor

Runt 20 vinterveckor har jag använt en lättviktskamin i min kåta. Amerikansk typ, vilket betyder att ingen skyddskåpa finns för att skydda kåtans duk mot strålningsvärmen från rökröret. Nordiska traditionen är att skydda duken med en skyddskåpa runt rökröret. Jänkarnas tipivarianter har istället en bit typ glasfiber istället för tältduk där kaminrörets genomstickningshål finns. Jag konstruerade därför en skyddkåpa av svetsduk och ståltrådsnät, som är lätt nog att bära på. Total vikt för min lättviktskamin, inklusive skyddskåpa är runt 2,5 kg. Skyddskåpan har fungerat utmärkt, men det gäller bara under vissa förutsättningar.

Kaminen är konstruerad i väldigt tunt rostfritt stål, likaså rökröret. Min modell är från amerikanska Kifaru (mediummodellen för 8-mannatipi), men det finns andra märken med motsvarande lösningar. Det innovativa med kaminen är rökröret. Det är ihoppackat mindre än en normalstor folierulle. Rullen rullas ut i hela sin längd, och rullas ihop på andra ledden, längs långsidan så den bildar ett rör. Ståltrådsöglor dras runt röret för att säkra det och en vingmutter säkrar i toppen.

Första gången var det kinkigt att få till rökröret, men när jag väl fått till det och eldat några brasor hade det satt sig. Lätt att rulla ihop det till modell folierulle när det packas, och lätt och elegant att rulla ut det i hela sin längd igen då det formar till sig av sig själv. Helt perfekt.

Nu skaffade jag inför påskvandring en något större lättviktskamin från Kifaru. Använder egentligen bara kamin under den kalla årstiden. Föredrar annars helt klart den öppna trevliga eldens värme och ljus. Men ville testa allt inför nästa vinter. Nytt rökrör, något större diameter än det gamla. Denna gång formade inte rökröret till sig på ett lika bra sätt. Det blev en glipa längs långsidan av rökröret högt upp under skyddskåpan. Eftersom kaminen är väldigt enkel och t.ex saknar baffelplåt (en plåt som hindrar flammor att dra rakt upp i rökröret) höll det på att ta ände med förskräckelse. Kaminen tuffade på och blev glödgat het. Slog sig och knakade i det tunna stålet. Ingen fara med det. Gamla kaminen uppträdde likadant i början. Bara att böja till den morgonen efter eldning och med tiden stabiliserade det sig. Men när flammor drog upp i nya rökröret och nådde stället där rökröret slog sig, nådde glipan högt upp under skyddskåpan, blev det för hett för duken. Skyddskåpan täcker med sina cm luftspalt för att på ett bra och pålitligt sätt skydda duken mot strålningsvärmen från rökröret, men lågor ut ur rökrörets sida blir för hett.

Jag har ju en likadan fast mindre kamin sedan tidigare, men eftersom denna kaminen trots allt var ny var jag extra uppmärksam och höll koll på vad som hände särskilt med hettan nära kåtans duk. Det gick snabbt. När rökröret plötsligt slog sig, bucklade till sig såg inte jag det eftersom skyddskåpan täckte. Men jag kände på värmen att något höll på att gå galet. Svetsduken blev för het, kåtans duk blev för het uppe i ventilmössan där genomstickningshålet befinner sig. Jag stängde kaminluckans inluft helt för att elden skulle dämpa sig. Men luckan är inte helt tät utan elden kunde suga tillräckligt med syre ändå, och det blev än hetare upp i röret där flammor nu svedde svetsduken. Bara en sak att göra, på med en kastrull vatten först över svetsduk, rör och kåtaduk, sedan in med vatten i själva kamin så elden slocknade.

Resultat: 5 X 5 cm stort hål i duken på kåtans ventilmössa. Insidan av svetsdukskåpan var bränd där glipan i rökröret uppkommit. Kaminen ut, eldspisen in. Tätade hålet med en bit av en plastpåse under återstoden av tiden. Nu blir det ny ventilmössa, och kåtan blir blondin igen;-)

Brasklappen: kombinationen av att det innovativa rökröret kan slå sig felaktigt när nytt så det blir en glipa längs långsidan, avsaknad av baffelplåt så flammor kan gå rakt upp i rökröret och att luckan inte går att stänga tätare så elden går ner snabbt kan vara farlig. När rökröret sätter sig på ett bra sätt är det verkligen bra, men felaktigt kan det bli katastrof.

Till den som vill använda dessa innovativa ihoprullningsbara rökrör: Se för tusan till att elda några omgångar utomhus, utanför kåtan, och se att röret verkligen formar till sig som det ska. Testa sedan med skyddskåpan, gärna med tygduk rullad runt för att kontrollera att det isolerar bra nog. Även om kåtan är av typen som har annat, brandbeständigt material närmast rökrörets genomstickningshål, blir det farligt om rökröret glipar på längden, då flammor kan skjuta ut.

Jag kommer inte att använda detta nya rökrör vidare. Däremot det gamla som formade till sig på ett bra sätt och är väl beprövat. De som är om sig och till sig och noggrannt ser till att rökröret format sig som det ska kan använda de innovativa ikoprullningsbara rökrören. Men allmänna rekommendationen från mig till andra blir dock att använda hela rör, antingen de 5-6 delar det handlar om eller teleskoprör. Lite farligt med de ihoprullningsbara.

Raskesven
 
Senast ändrad:
Angående mitt första inlägg i tråden. Nu har jag skaffat ett rökrör i titan som består av 5 delar. Ingen längsgående glipa som kan slå sig alltså. Rökröret har också en "baffelplåt" långt ner, som ska hindra flammor att dra rätt upp i rökröret. Med det röret ska min skyddskåpa av svetsduk täcka för att skyddda kåtans duk. Vill i vinter använda den större av mina lättviktskaminer i ultratunt stål från Kifaru. Går att plocka isär hela kaminen och transportera den som ett platt paket fastspänt på ryggan, bärbar kamin. Storleken på kaminlådan är 23 X 21 X 51 cm. Två saker måste dock fixas.

Rökrörets diameter är 7 cm, lite konat. Rökhålet i kaminen är 10 cm. Behöver alltså någon adapter (manchett, knärör) mellan kaminens rökhål och rökröret. Vad kan man tänka sig? Uppsöka en mekanisk verkstad, eller finns något vettigt att köpa?

Det andra är att jag vill ha kaminluckan där ved matas in tätare när den är stängd. Finns det några typ lister som är helt brandsäkra som man kan applicera runt öppningen/runt luckans kant, så kaminluckan sluter tätt?

I "värsta" fall får jag återgå till min lilla kamin från Kifaru, 23 X 21 X 20 cm. Men jag VILL kunna använda den större.

Raskesven
 
2 cm är ganska mycket, annars skulle man kanske kunna vidga ett rör av en mjuk metall i en änden genom att tunna ut det. Titta annars på rör till dammsugare, kanske ljuddämpare? där finns det övergångar mellan olika diametrar.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg