Bra walkie-talkie?

Jag är på jakt efter 2-3 bra kommunikationsradio och undrar vad jag ska tänka på. Lämplig frekvens? Lämplig modell? Regn, damm och stöttålighet? Batterilivslängd? Head-set?

Huvudsakligt användningsområde är vid avvägning med en tvåmans totalstation (kommunikation mellan mätkille och pinnpojk. Terrängen är främst åkermark inklussive åkerholmar, skogsridåer etc.

/Niklas

Vårt jaktlag använder Starhunters radiotelefoner som är mycket pålitliga, om det är något sådant du söker efter. Den här telefonen är ju dock främst menad till älgjakt så du kanske söker efter ett billigare alternativ. Priset är ca 2600 kr. Jag vet inte om öronsnäcka ingår i priset eller om man måste köpa extra.
[Ändrat av Zgink 2002-04-11 kl 08:32]

På vårt jobb använder utsättarna ICOM 155Mhz komradio.
Pinnpojken enbart radio i ena handen samt stången i andra.
Killen vid totalstationen har beroende på väder headset med talknapp på bröstet eller kombinerad mikrofon/högtalare på bröstet/kragen.
Vet inte om batteriet räcker en hel dag, men det finns ju extra att köpa till.
155Mhz funkar suveränt.
Vad du ska tänka på är var jacken till Headset etc sitter. Zodiac hade (har?) jacken på undersidan, men man vill ju gärna stoppa radion i fickan och då går propparna sönder. Sitter jacken på sidan (Icom mfl.) kan man också ha sönder propparna när du stoppar radion i fickan.
Sitter dom på ovansidan (Albecom mfl.) är det lätt hänt att det kommer ner fukt i radion om man kör utan headset, speciellt om man glömmer sätta på skyddslocket.
Det går dock bra om man har headsetet isatt och tänker på fuktrisken.
Vid utsättning är man ju heller aldrig så långt bort från varandra att man behöver värre antenner.
/BAX
[Ändrat av BAX 2002-04-11 kl 08:52]

Hunter

Hunters modeller i 155 Mhz är de klart bästa enligt min uppfattning.

När man jämför inom jaktlaget vilka som hörs längst.

Tyvärr finns det bara fyra kanaler.

HUSSE

Bra Walkie Talkie

Det beror på alldeles behovet som sagt, önskar du ha en radio bara för just det ändamålet du nämner skall du satsa på en Icom maskin finns att köpa på Teknikmagagsinet (ca:2000) för lite billigare pengar än traditionella radiohandlare och då är det jakt/lantbruksmodellen på 155 mhz jag syftar på.

Nästa lösning är att köpa två olika fabrikat på apparaterna, en dyr och en billig. Då skulle jag föreslå en Yaesu eller en Kenwood som egentligen är amatörradiostationer med allt inbyggd, du kan då lyssna på polis och marinradio, efter avklarade certifikat kan du även sända i respektive kanaler med din "rigg" som de kallas, Båda de sistnämnda klarar av allt i fukt och vatten, nästintill okänsliga, används av bla tullen och kustbevakningen här i Sverige.

En bra hemsida här på nätet för det du söker är http://www.produktcentrum.se på Lidingö i Stockholm, Kjell som driver det är en erfaren radioamatör som importerar och saluför allt som kan tänkas i radioväg.

Hälsningar
Christos

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg