Det är svårt att hitta den optimala handsken, helt klart.
För värme så är rymliga tumhandskar ett måste (då kan man använda raggsockor som foder också).
Jag kör med många olika varianter.
Dels har jag ett par Hestra tumhandskar (tyvärr ganska korta) i skinn med löstagbart foder och sen har jag sytt reservfoder av en gammal fiberpälströja jag vuxit ur.
Sen har jag att par långa Hestra "tumhandskar med pekfinger" som jag gillar och brukar ha när jag åker skidor (de har ett brett kardborreband runt handleden och resår upptill som är lätta att hantera även med handskarna på sig).
Sen brukar jag ofta ha ett par tunna fingervantar med vanliga arbetshandskar utanpå när jag håller på med nån form av "arbetet". Den kombinationen är ganska bra eftersom fingervantarna även går att ha inuti ett par rymliga tumhandskar. Lite bylsigt kan det bli med fingervantar, tumhandskfoder och yttertumhandske, men ska det isolera så måste det vara ganska mycket.
Det svåraste tycker jag är att hitta bra storlekar, sitter de för tajt så blir blodcirkulationen dålig och sitter de för löst är de mest ivägen.
Sen gäller såklart att man måste vara påpälsad i övrigt. Blir man varm om kroppen är det oftast effektivare att ta av handskarna än att böka med att ta av ett lager på överkroppen. Händerna fungerar som fina kylflänsar. Är man så varm om kroppen att man svettas och fryser om fingrarna TROTS handskar så bör man nog söka läkarhjälp för då har man helt klart dålig blodcirkulation