Bra vandringsryggsäck ( ca 65l) för framåtvinklat bäcken/kantiga höftben

Hej!

Länka hemskt gärna om liknande diskussioner redan funnits :)

Jo, jag har svårt att hitta ryggsäck. Jag har framåtvinklat bäcken och är platt över magen, mend utstickande höftben, och samtidigt en rejäl rumpa. Resultatet är att de flesta ryggsäckar jag provat lägger sig på två sätt över "höften".

Antingen så spänner jag den så höftbältet sitter på höfterna framtill, men då hamnar ryggsäckens undre del PÅ rumpan och lyfts och skumpar för varje steg jag tar när skinkorna rör sig. Tungt för rumpan, ont i ryggen efter ett tag, och obekvämt!

Eller så spänner jag höftbältet så ryggsäcken lägger sig bekvämt i svanken och över bakre delen av höftbenen (ryggsidan). Då hamnar avbärarbältets spänne rakt över naveln och alla mjukdelar i magen. Är då dessutom avbärarbältet brett, så trycker övre delen av det mot nedre delen av revbenen (har typ 8 cm mellan höftbenskant och understa revbenet) .Ont i magen och fruktansvärt obekvämt vid tung ryggsäck, särskilt när man ätit!

Små lätta ryggsäckar är oftast inte så rumpstora att det är ett bekymmer, men finns det erfarenheter och tips för stora tunga ryggsäckar (ca 65l)? Snälla, jag måste köpa en ny vandringsryggsäck, och vill verkligen äntligen ha en som sitter bekvämt på höften (har blåmärken på de utstickande främre höftbenen). Hjälp mig!

Ps: Jag har kollat på "damsäckar" som jag hört ska funka bättre.

/Marilyn
 
Jag har inte provat den ryggsäcken när jag försökte prova alla som fanns på Naturkompaniet. Är det något särskilt med det bärsystemet jämfört med de "standard" vadderade avbärarbältena?

/Marilyn
 
Jag har inte provat den ryggsäcken när jag försökte prova alla som fanns på Naturkompaniet. Är det något särskilt med det bärsystemet jämfört med de "standard" vadderade avbärarbältena?

/Marilyn

Gammal tråd men som svar på frågan så ja det avbärarbältet är väldigt bra. Det är ett "urtag" som ska hamna mitt i höftbenets "utstickande" kammar. Det har också två spännremmar på vardera sida så man kan få det att sitta perfekt. Titta också på röskva 65l.
 
Snälla, jag måste köpa en ny vandringsryggsäck, och vill verkligen äntligen ha en som sitter bekvämt på höften (har blåmärken på de utstickande främre höftbenen). Hjälp mig!

Ps: Jag har kollat på "damsäckar" som jag hört ska funka bättre.

/Marilyn

Jag tycker att det låter som om du behöver en Fjällräven Gyro.

De dyker upp lite då och då här på Utsidans Prylmarknad eller på Blocket.



( Här säljs t.ex. en mindre variant av Gyron för 700 kr http://www.blocket.se/gavleborg/Ryggsack_Fjallraven_Nepal_Vinter_Gyro_50_L_58093254.htm?ca=15&w=3 )
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg