• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Bra vädersajt ?

"yr-väder" anses i skidvärlden stämma bäst kvällen innan tävling då vallningen ska grundas.

Men kollar man vädret en viss dag regelbundet i 1-2 veckor i förväg (vilket jag hade anledning att göra för ett par veckor sedan) så ändras det ofta, ibland flera gånger per dag.

"Tro inte på vädret innan du ser det med egna ögon"
Dagens visdomsord.
 
Eftersom Norge klimatmässigt har mycket mera varierat väder, så är det mycket svårare att göra prognoser där - vilket leder till mycket större krav på prognoserna i Norge. Dessutom har Norge både offshoreindustri, fiskeindustri och fartygstrafik som ställer mycket mera omfattande krav på noggranna metrologiska prognoser, jämfört med SMHI som bara behöver göra prognoser åt bönder och semesterfirare!

Men idén att släppa statligt finansierad information fritt borde ju anammas av flera, t ex borde man ta bort kravet att lantmäteriet skall vara självfinansierande. Om väder och kartinformation släpps fritt, så frigör det data som sedan företag kan använda och sälja:

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3478481.svd
 
Jag håller med om vad som sagts tidigare om både yr.no och SMHI.

Är det inte märkligt att SMHI endast informerar om sin telefontjänst "Kustväder" på 0900-20 20 333 á 9.90kr/minut men inte har en rad (jag har inte hittat något) om det samarbete med Sjösäkerhetsverket som SMHI har där man kan få färska och bra kust-/sjöväderprognoser per telefon på 0771-53 54 00 för endast kostnaden av ett lokalsamtal!?

Jag förstår i och för sig att de måste dra in sina egna pengar men någonstans borde det finnas en balans mellan sjösäkerhet och krav på egen finansiering.

Ytterligare en vädersajt som jag använder ofta är den tyska Wetterzentrale - http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsavneur.html

Någon som känner till fler bra och användbara vädersajter?
 
Jag litar inte på yr.no enbart numer efter att 1) haft ösregn och åska utanför fönstret samtidigt som yr.no visar mulet och 0 mm nederbörd i somras 2) utläst 10-11 m/s vindar i Sylarna när det var 18-22 m/s via SMHI:s fjällväder (och byar på 26 m/s). Pga det sista så blev det en jäkligt jobbig natt utan sömn istället för en natt på fjällstationen. Man lär sig så länge man lever :)
 
Jag litar inte på yr.no enbart numer efter att 1) haft ösregn och åska utanför fönstret samtidigt som yr.no visar mulet och 0 mm nederbörd i somras 2) utläst 10-11 m/s vindar i Sylarna när det var 18-22 m/s via SMHI:s fjällväder (och byar på 26 m/s). Pga det sista så blev det en jäkligt jobbig natt utan sömn istället för en natt på fjällstationen. Man lär sig så länge man lever :)

Nä fjällväder är väl ett kapitel för sig och väderprognoserna är till betydande del ren ryktesspridning. Och man kan väl för den delen inte förutspå vädret själv heller. Man tvingas leva i ovisshet :)

På hemmaplan bryr jag mig inte om vädret, men där är det väl oftare prognosen stämmer.

Jag har jämfört smhi och yr.no systematiskt men lekmannamässigt och det var ingen väsentlig skillnad i träffsäkerheten.
 
Jag har i stort sett identiska upplevelser som niklaz. Sju grader varmt och trålande solskuen - inte ett moln var utlovat på Sylarna. När vi kom upp på Pyramiden hade vi 30 m sikt 2 grader varmt och snön började falla. Always look on the bright side of life!
 
SMHI har såvitt jag förstått inga tjänster som vänder sig till allmänheten utan säljer data till kunder. Vill man ha prognoser får man alltså fixa dem hos SMHIs kunder.

Jag har ingen koll på kvaliten på olika tjänster, när jag är ute och vill ha prognos brukar jag kolla wap.vader.se eller tv4:s wap-väder (minns inte adressen nu, skulle gissa på mobil.tv4vadret.se).