Ang. "geniala" tält!
Hej Peter! Nu kan jag inte hålla tyst längre! Jag förstår nämligen inte hur Haglöfs Genius kunde få så pass höga betyg i Utemagasinets stora test(4/4/4 = högsta betyg!).
Visst är det ett fint tält och det skall understrykas att jag inte har någon som helst erfarenhet av detta tält! Men testpatrullen hade flera invändningar tex för liten ingång(hur fungerar detta vinertid?), längre uppsättnings tid än de snabbaste resta tälten, dåligt spännd gummikord i bågarna samt vikten av att inte tappa bort golvet...
Ingenting om hur det är att resa, eller packa, i svåra förhållanden. Man får därför läsa mellan raderna och gissa för att skapa sig en bild.
Funderar på hur det är att resa i tex skymning/mörker när man skall placera 4 färgkodade bågar(i 2 färger/par) i 8 färgkodade öljetter, klicka fast inner tältet med 13 spännen(Genius3/4)! Sedan skall yttertältet sättas fast med kardborrefästen och färgkodade klicksännen!
Hur är det att göra dessa moment, som är väl många till antalet, i snö och kraftig kyla med hanskar?
Hur är det att resa i regn och blåst med först ett löst golv som skall sättas fast med pinnar?
Och hur gör man detta på skärgårdens klippor?
Här tycker jag mycket av de fördelar som ett skälvstagande kupoltältet annars har över ett enklare och lättare tunneltält försvinner. Golvet borde blir ganska blött innan man får dit bågarna och yttertältet!
Har man sedan förvarat det vita(!) innertältet nerpackat separat, så är detta förhoppningsvis torrt när man sedan går in och fäster detta från insidan(tag av leriga skor först?)!
Några här på Utsidan äger detta tält och vad jag kunnat läsa anser vissa att det är för mörkt inuti(http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=7519). Utemagasinet anser dock att det är ljust inuti...!
Det är inte utan anledning som det känns som en "vackert-väder-test". Försökte därför läsa mig till hur de testar och det enda info jag fann var att de sätter upp tälten , packar ner dem och sedan upprepar detta flera ggr! Hur man då kan påstå att detta är utmärkt för tex vinterfjäll kan man fråga. I motsats till Utemagasinets uppfattning tycker jag att konstruktionen inte känns så "spännande" längre!
Mer information om Haglöfs får man om man besöker det utrymme som tältet fått här på Utsidan:
http://www.utsidan.se/utrustning/genius.htm. I konstruktören Andreas Bengtsson visserligen intressanta berättelse lanserar han idén om "den dynamiska absiden"(att kunna minska innertältet till förmån för en större absid) som sin egen. Vad jag vet har detta varit möjligt med flera andra tillverkares tält, bla alla Hillebergs, i vart fall 15år!
Vikten av ha två absider förklaras med att "man skall slippa klättra över varandra" men detta är just vad man får göra i Genius2/3 och om man ligger i mitten av Genius3/4!? Min erfarenhet säger att man inte behöver detta tält om man ligger med huvudet mot öppningen/absiden som tex Hilleberg Nallo och MountainHardwear Light wedg 2!
Vad använder jag själv då? Ett helt vanligt Hilleberg Nallo3 (http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=624) som jag lätt reser i storm, regn och snö. Man skall veta att detta tält är en ganska gammal konstruktion som var "genial" när det kom för ca 10-12år sedan. Den står sig mycket bra än i dag då det var, till skillnad mot Haglöfs, konstruerat som ett lättvikts tält. Pgr av detta och att de är av helt olika typ av tält är de svåra att jämföra. Anser dock att tunneltällt minimalistisk konstruktion generellt är svåra överträffa. Speciellt när vikten och spelar roll som tex vandring. Vid paddling är möjligen packmåttet viktigt men vikten är dock ointressant.
Bågarna är bökiga att få i hällerna när det blåser och regnar, sant! Det är dock inga problem då jag brukar sätta mig i skydd av en klippa eller träd och göra detta och sedan placera tältet där jag vill ha det.
Av de 13 pinnarna använder jag sällan fler än 4-8st. Den extra golvväven man kan köpa väger ca 420gr om man vill täcka även absiden och sitter, precis som innertältet, färdigkopplat och skyddat innanför yttre tältduken.
Att använda sten att säkra linorna på klippiga öar vid stark vind är inte idealiskt men fungerar utmärkt, och tunnel tält duger gott att använda på en skärgådspaddling. Vill man kan klippa till tygbitar att lägga sten/sand i och koppla till linorna så att dessa ej slits i onödan.
Vikten är 2.8 kg (3,5 kg Genius2/3), och ökar något ytterligare om man vill tälta i 25-30 m/s, då extra linor och pinnar kan behövas. Tror dock ingen vettig människa vill vara ute och paddla då.
Betr. vävarna är det svårt att hitta dåliga i detta prissegmentet. Hilleberg har erkänt hög rivstyrkavet. Jag har en gång provat och misslyckats med att riva av en tygbit av deras material. Hillebergs golv klarar minst 6000mm medans Haglöfs och TNF klarar minst 5000mm enligt enligt översikten. Ytter tälten är nog lika(2000mm).
Om jag skulle ge ett köpråd så tycker jag att Hilleberg Niak(2pers, 2,5kg) är det perfekta vandrings och kanottältet. Att även det fick högsta betyg är lättare att förstå. Har blivit ganska vanligt bland paddlare i Stockholm och passar utmärkt för oss vanliga frilufts människor.
Nu kan man inte lasta Haglöfs för Utemagasinets dåliga test, eller påstå att Haglöfs Genius är ett sämre tält än Hilleberg mfl. Alla tält är kompromisser gjorda utifrån snäva ramar så man kan inte få allt. Löser man en knut har man två nya.
Men historien om Genius framstår lite som "sagan om kejsarens nya kläder"....
MVH!
Peter