Mer om höjd
Vädret varierar kraftigt med höjden. Stekhett vid havet och i djungeln. Uppe i bergen är det varmt på dagen (över 20) och kallt när solen försvinner. Nollpunkten brukar ligga kring 4000 m i juli-augusti (trädgränsen strax under). Detta kanske inte låter så kallt för en svensk, men på den höjden har din blodsammansättning ändrats. Blodet kommer att vara mycket tjockare och ha svårt att värma händer och fötter. Din vilopuls kommer att ligga kring 100 och så fort du börjar gå är den sådär 130. När jag kom tillbaka till havsytan var den 47 – och upptäckte att allt jag såg skakade i takt med pulsen.
Det är alltså tjocka vantar och sockor som gäller (inkl plats i skorna för sockar, ty annars hjälper det ju inte så mycket). Glöm inte heller att ett par tunna vantar kan vara bra att ha under de tjocka om du behöver meka med något. Varm mössa är ju alltid bra när man fryser, men observera att temperaturen inte är speciellt låg här, varför det inte hjälper så mycket som man är van vid hemma i Sverige. Jag använde underställ, tröja och både jacka och byxor i vindtät fleece och jag frös som om det var 30 minus i fjällen. Tröjor kan du ju köpa på plats (kliar inte, lättare &varmare men ömtåligare än vanlig fårull). Därför är ofta dunjacka rekommenderad, men den tar ju gott om plats!
Du bör stiga långsamt efter 3000 m. 300 m per dygn är rekommenderat för att slippa höjdsjuka. Helt klart är att du kommer att märka om du försöker stiga för fort. Syret kommer att ta slut och tvinga fram pauser, även om du inte börjar må dåligt. Möjligen med undantag av Huarez kommer du att ha svårt att finna lättviktsmat, vilket innebär konserver och liknande istället. Därmed kommer du att vara tacksam för låg vikt. Personligen är jag därför tveksam till att ta en -15 säck. Själv använde jag Haglöfs LIM-5, men jag var inte över 5000m. På de flesta kända ställen kan du dock hyra antingen bärare eller åsnor, så det är ju inget stort problem.
Med andra ord, skall du upp på över 4000 m och inte frysa (=varm sovsäck + dunjacka), så lär du behöva en STOR ryggsäck. Cuzco ligger som sagt på sådär 3300 och skall du inte högre på nattetid, så faller mycket av klädbehovet.