Bra "Överlevnadsområde" ?

Har börjat planera en utflykt i sommar, vet dock inte var =D
Det jag ska göra är att i några dagar "öveleva" i skogen, inte till det extrema men vill verkligen känna mig ensam, bara jag och skogen. Måste ligga vid en sjö, då jag hade tänkt fiska mycket.
Plats spelar ingen som hellst roll, men hellst längre uppåt i sverige, runt jämtland och uppåt.
Självklart är det tält/vindskydd som gäller, så inga turisthotel och liknande =D
Tackar på förhand, upptäckte precis utsidan och det verkar underbart med en god sammanhållning och stor hjälpsamhet.
/Andreas

Borde funka varsomhelst på något nedlagt militärt övningsområde i något av skogslänen (småland, dalarna, jämtland, norra länen), nära en näringsrik (igenvuxen) insjö och eller ett vattendrag med strömmande vatten?
Fisk, kaveldun, diverse bär, örter,granskott, svamp står till förfogande (beroende på datum). Glöm inte kolla fiskerättigheterna.

Det finns ju egentligen hur mycket som helst, men ett område som jag gillar är det som avgränsas av Boden, Överkalix, Gällivare och Vuollerim. Det är karakteriseras av norrländsk barrskog och det finns gott om vattendrag som t ex Livasälven, Råneälven och en massa sjöar. Det finns hur mycket vedtillgång som helst och det är inte lika exponerat som i fjällmiljö. Dessutom är det ett område som nog mest besöks av lokalbefolkning och ute i skogen kan du nog räkna med att vara ensam förutom bärplockare och jägare på hösten.

Ett annat intressant område med en mer fjällnära karaktär är det som avgränsas av Karesuando, Vittangi och Muonio. Det torde vara ett av de mer icke-besökta områdena i Sverige och har en intressant natur med lågfjäll, fjällnära skog, fjällbjörksregioner och raviner. Under värnplikten var jag i området en del och har även flugit över och landat på små sjöar. Jag har även paddlat genom längs Lainioälven. En bra utgångspunkt är Viikusjärvi som man kommer till när man passerat Lannavaara (avtagsväg från Nedre Soppero). Det är väldigt mycket vildmarkskaraktär på området.

Ett tredje mycket intressant område kommer man till om man kör förbi Jukkasjärvi på vägen mot Esrange och sen tar av upp mot sjön Alanen Sevujärvi och sen går man rakt norrut mot Vittangivaara. Också väldigt mycket vildmarkskaraktär och sällan besökt. På Vittangivaara hade jag mitt andra björnmöte i mitt liv 1990 då det helt plötsligt i tät fjällbjörkskog hoppade upp en nalle 20 meter framför mig. Sen brakade det bara till så var den borta. Då fick man björnfrossa. :) Det finns riktigt bra fiske i området även om Pirtimesätno som rinner ut i Vittangijärvi, numera är kvoterad (fantastiskt harrvatten).

Men det finns som sagt hur mycket som helst men de här tre områdena tycker jag själv skulle lämpa sig utmärkt för det du har tänkt dig.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg