Bra-och-ha våtdräkt till bla snorkling

Jag tänkte köpa en våtdräkt till sommaren men vet inte riktigt vad jag ska ställa för krav på den. Hur tjock ska den vara, långa eller korta ärmar osv

Det jag ska använda den till främst är snorkling (som jag inte pysslat med tidigare). Dessutom kommer jag nog använda den vid lite blötare paddling (rollträning tex). Går den att använda till andra saker är det ju naturligtvis bra, men vad det ska vara har jag inte riktigt kommit på än.

Våtdräkten ska användas främst på västkusten under vår/sommar/höst.

Idag

ser marknaden rätt annorlunda ut på dräktsidan jämfört med för 25-30 år sedan när windsufingvågen pågick. Då var dräkterna rätt tjocka och obekväma. idag finns multisportdräkter som förefaller tunna och smidiga men de är rätt dyra och om de är värda sitt pris om man bara använder dem någon enstaka gång vet jag inte. Borde finnas en andrahandsmarknad. Vore intressant med lite synpunkter från de som har moderna dräkter. Mina erfarenheter är så gamla nu att det är lite tveksamt om du har nytta av dem.

Longjohn och en regnjacka eller liknande ovanpå fungerade rätt bra för paddling vill jag minnas. Viktigt att dräkten inte stasar runt underarmarna.

Om du snorklar så skall du också ha ett viktbälte för att väga av dig. Tunn dräkt är nog att föredra. För snorkling i kallare vatten än ca 15 grader skulle jag välja en dräkt som täcker både armar och ben och gärna en huva över huvudet också.

Thure

Hej,
eftersom jag emellanåt använder min våtdräkt i jobbet kan man bli liggande i ganska lång stunder emellanåt och de erfarenheter jag dragit av detta är att man blir kall förr eller senare även om det är "varmt" i vattnet. Jag har bl.a. därför köpt en våtdräkt (semidry) med tillhörande väst, vilket ger en behaglig tjocklek över torso när det är lite kylslaget och möjlighet till en lite tunnare (och smidig) när vattentemperaturen är såpass skaffad.

De nyare dräkterna är oftare lättare dra på sig jmf med äldre vilket kan vara bekvämt. Man slipper lägga mkt tid på land för att krångla sig i och ur.

Att storleken är rätt är ju viktigt såklart för att undvika att vatten "pumpas" in och ut i dräkten när man rör sig.

/J

Jag hade tänkt mig en inte alltför dyr våtdräkt. Gärna under 1000-lappen, om det går för hyfsad kvalité. Annars står jag nog över köpet.

Idén med väst var ju bra. Det ska jag tänka på. Huva står redan på inhandlingslistan, det är alldeles för kallt att träna rollar utan huva nu. Storleken är viktigt, jag har använt en lite stor dräkt en gång, jisses vad kallt det blev varje gång det kom in nytt vatten, och det gjorde det ofta.

Och vad gäller paddling har jag dålig erfarenhet av regnbyxor. Funkar kanon på "vanlig" paddling, men lite tuffare paddling i stora vågor och så blir värre. Tycker att det ofta kan komma in lite vatten vid ländryggen, och än så himla lite vatten är det inte så kul när det är inuti regnbyxorna. Torrdräkt har jag redan, men den vill jag inte använda när det har blivit lite varmare.

Är 4 mm lagom tjockt?

Jag hade tänkt mig en inte alltför dyr våtdräkt. Gärna under 1000-lappen, om det går för hyfsad kvalité. Annars står jag nog över köpet.

Idén med väst var ju bra. Det ska jag tänka på. Huva står redan på inhandlingslistan, det är alldeles för kallt att träna rollar utan huva nu. Storleken är viktigt, jag har använt en lite stor dräkt en gång, jisses vad kallt det blev varje gång det kom in nytt vatten, och det gjorde det ofta.

Och vad gäller paddling har jag dålig erfarenhet av regnbyxor. Funkar kanon på "vanlig" paddling, men lite tuffare paddling i stora vågor och så blir värre. Tycker att det ofta kan komma in lite vatten vid ländryggen, och än så himla lite vatten är det inte så kul när det är inuti regnbyxorna. Torrdräkt har jag redan, men den vill jag inte använda när det har blivit lite varmare.

Är 4 mm lagom tjockt?
Tidigare år har stadium sålt ganska tunna våtdräkter för rimliga pengar, shorty för kring 500 och långärm/ben för under 1000lappen. Ifs var den nog bara 3-4 mm men det beror ju på hur frusne oc hur länge du tänkte exponera dig och dräkten för kyla om det är tjockt nog.

Har själv en shorty därifrån som jag sommarsnorklar med - inte så frusen av mej men tror jag kan ligga i en timme utan att frysa i +17 med den.

Går att paddla i också men skaver i armhålan efter ett tag på mej.

/Patrik

Skall du paddla i den skall den inte vara tjockare än 3mm

Det finns en heldel bra våtdräkter för actionsporter typ kite, surf

Här en väldigt bra dräkt för cirka tusingen

http://www.jobesports.com/EN/Products/Wetsuits/Fullsuits_Ladies/

Välj en med hela eller halvlånga ärmar. Så kallade longjohns är kallare. Det är väldigt viktigt att dräkten är smidig. Många lågbudgets dräkter kan vara ganska klumpiga och ha dålig passform.

Hans Friedel

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
najkks Våtdräkt Herr - L i "tre-kvarts" modell? Kläder 4
Ännna Våtdräkt Kläder 2
UnderEnTarp Hjälp att hitta breda gympaskor till min sambo! Kläder 6
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
doomus Alternantiv till Salomon XA Pro 3D? Kläder 2
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
CFJ Inlägg till vandringskänga Kläder 4
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
Jmhe Hängslen till skalbyxor Kläder 11
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Letaren Skalkläder till sommarsverige Kläder 14
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
friluftsrookie Fodertyg till vattentät huva Kläder 1
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg