Bra neopren-mask

Jag är ute efter en bra neoprenmask för vinterbruk. Helst utan fleecefoder, bara en enkel mask. När jag var på Svalbard lånte jag en Anjugilak-mask som var vädigt bra, men jag har inte lyckats hitta den i butik.

Masken ska täcka den del av ansiktet som inte täcks av skidglasögonen, men inte mer än så. Masker som täcker halsen är för klumpiga.

Tacksam för tips /Björn

Beli marin

Har något minne att Beli Marin hade neopremmasker för några år sedan. Men hemsidan http://www.beli.se ger för tillfället ytterst knapp information (bland de sämsta hemsidorna jag sett hiten tills) men telefonnumret finns med till skillnad som den firma som leder ”sämsta hemsideligan”

Per Brune

Gator Neopren Face Protector

Finns på Cyclecomponents hemsida och kostar 160kr.
Det är en halv mask i neopren som täcker både ansikte och nacke från ihöjd med näsa/öron ungefär ned till adamsäpplet. Jag upplever inget obehag i halsen. Dock tycker jag masken är klumpig i nacken i kombination med polotröja, mössa, balaclava etc. Titta på stjärnorna utan att lägga sig ned går helt bort.

Joakim

Kolla på det jag skrivit i mitt inlägg "balaclava året runt" Prolinebalaclavan är en neoprenemask som ANDAS! Neoprenet täcker bara skälva ansiktet, resten av huvudet täcks av tunn lycra, bara för att hålla masken på plats. perfekt att kombinera med ett eller flera lager. När det är riktigt kallt så kombinerar jag så här inifrån och ut:
1. Ullfrotte 400g balaclava
2. 3-håls fleecebalaclava Sportex Slovakien
3 Prolinemasken
4 Kanske ytterligare mössa

Tack för svaren. Mitt inlägg är ju ganska gammalt, så jag har hittat en bra mask. Briko, insidan blå och utsidan neongul, finns på bla Stadium bland längdskid grejorna. Ganska, billig ca 150:-, inget fleece som blir blött, smidig, funkar som hakskydd när man inte vill täcka hela ansiktet. Alla andra masker jag kollat på har antingen varir fulla med fleece eller varit aldeles för invecklade och klumpiga.

Jag har använt den både till vanligt blåsigt vinterfjäll och till skoteråkning i -35 på Svalbard (rätt bra köldfaktor) och den har funkat utmärkt.

Tjenare!!

Jag kör med en neoprene-mask från "JO-ski". Denna säljs fortfarande. Vet att den bl.a. finns i "Vildmarksshoppen" i Luleå.

Den är helt i neoprene, med ett mycket tunt mjukare lager på insidan/mot ansiktet. Används även av skoterförare. Har den alltid med mig på fjället om det blir riktigt kallt. Passar perfekt med skidglasögon. Går även upp och täcker över öronen.

Kan verkligen rekommendera den. Använder den tillsammans med en eller två tunna balaklava från ullfrotté. Med detta klarar man lätt minus 30.

mvh // kalle

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flanell neopren & fukt; lunhags syncro, professional Kläder 1
andre_sjodin Neopren handskar?! Kläder 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg