Bra matsked

Hej.

Vill tipsa om en rejäl sked för friluftsliv.
Den är gjord i plast,tål 256 grader C,skadar inte
belagda kärl.
Lättvikt,mindre än 20 gram.Längd 215 mm.

Var finns den?

På ICA Maxi där den kallas "Liten sked" (prima cookery) Pris 19 kr.

Tips! Kapa av 30 mm på skaftet så passar den i Trangia 25.

Mvh Kenneth

Jag kör också med dessa skedar och tycker de är kanon men de blir sprickkänsliga när det är kallt, runt -20..

/Per

Tycker McDonalds McFlurry-sked fungerar bra.

Ska ärligheten fram så har jag i och för sig inte testat den i extremt klimat...

*LOL* (bruger selv en gammel metal-ske fra dansk folkekøkken - sikkert 70 år gammel og cult, burde måske overveje at bruge en Mcdonald-ske og spare mit vægt-fråsende/vikt-fräsande klenodie)

Storslevn

Marzocchi; sa:
Tycker McDonalds McFlurry-sked fungerar bra.

Ska ärligheten fram så har jag i och för sig inte testat den i extremt klimat...

Jag har inte för vana att käka på donkan men är inte de skedarna väldigt små? Jag tycker att en bra friluftssked ska vara stor nog att använda som slev och samtidigt gå in i kakhåle´. Det tar lång tid att äta med en liten sked och då hinner maten ofta kallna.

/Per

Re: Storslevn

Luffarn; sa:
Jag har inte för vana att käka på donkan men är inte de skedarna väldigt små?

De är inte mycket mindre än en vanlig matsked, det är "dessertskedsstorlek" på dem. De två nackdelar som jag ser med McFlurry-skeden är att den är lite för hårt skålad (stoppar jag in den i munnen så funkar det inte att skrapa ur maten med överläppen som man normalt gör med en vanlig sked) och sen det lilla hålet på baksidan av skaftet där det lätt kommer in smuts. Men hålet åtgärdas enkelt med lite smältlim.

Jag kör dock med en ganska stor orange plastsked som vi hade hemma och som vi köpt att ha som pic-nic-bestick nån gång. Den är visserligen ganska tjock i godset men är man nere i 9 g så tycker jag det räcker rätt bra. Här finns en bild på alla mina "bestick" med viktangivelse. Jag har inte alla med mig jämt, det beror ju på vad man har för mat. (Det stora fyrkantiga är "skärbrädan"):
http://kanel/extern/bilder/latta_saker.jpg

(Peter, länken funkar inte.)

Man kan ägna en tanke åt vad man gör om skeden går sönder. Min fina plastsked sa knäpp i somras och vips hade jag ett skaft i handen och ett skedblad i maten. Det gick att "svetsa" ihop men proceduren fick upprepas dagligen.

Det var först när skeden gick av som jag insåg att jag inte hade någon bra backup... I fortsättningen blir det metallsked. Den får väga några gram extra.

svartöra; sa:
Min fina plastsked sa knäpp i somras och vips hade jag ett skaft i handen och ett skedblad i maten.

Vet du vilket märke det var på din sked?

Jag använder och trivs med en ljusgrå sked i Lexan, vilket jag tror är ett annat namn för polycarbonat, som är ganska vanlig i utländska butiker. Om du hade en likadan så kommer jag också att fundera på att gå tillbaka till metallsked.

/Lasse

svartöra; sa:
Min fina plastsked sa knäpp i somras och vips hade jag ett skaft i handen och ett skedblad i maten.
Jag kör med en sån här, den sviker inte i första taget:

ti-spork.jpg

Som reklamen säger; "GET ONE TODAY AND JOIN THE "CULT OF THE TITANIUM SPORK", YOU WON'T BE SORRY." :)

svartöra; sa:
Det var först när skeden gick av som jag insåg att jag inte hade någon bra backup... I fortsättningen blir det metallsked. Den får väga några gram extra.

Den skeden jag har är en mjuk plast, inte ett dugg spröd. Jag tror att skaftet går att böja till ett U utan att den går av.

Och OM nu skeden skulle gå av så har jag kniv med mig och kan tälja till en enkel sked av en lämplig pinne. Eftersom jag ytterst sällan är ute mer än en vecka i sträck så är hållbarheten hos skeden inte så himla viktig. Soppa går att dricka istället för att ätas med sked.

Min vackra sked var ljusgrå, av Lexan.. fabrikat Vaude. Den Nermanderska skeden verkar mer pålitlig, och att färgen är rent chockerande är ju en extra bonus. Eller den där titanmojjen.. "Jag går icke ett steg utan min Titanium Spork!"

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg