Hoj!
Man sitter och suktar efter att komma igång för säsongen (har just fått den Kanuk paddelväska jag beställde häromdan!), och eftersom jag brukar vara 'tross' på våra turer börjar jag såklart fundera på recept - maten är en stor grej för oss!
Frukosttips:
Frebagos Fruktmüsli - koka som gröt med lite kardemumma i - suverän start på dagen, och väldigt gott!
Bagno Caôda - italiensk sardelldip för färska grönsaker (4 pers):
* 2 burkar av de där hoprullade sardellerna med kapris - hackas
* 4-6 klyftor vitlök, hackas
* 2-3 dl olivolja, + gärna en klick smör om man har
* Kryddas gärna med lite svartpeppar
- låt sjuda på spritköket ett tag, så sardellerna smälter ihop lite
* Valfri mängd färska grönsaker i lagom stora bitar för att dippas med gaffel; morot, selleri, paprika, blomkål, fänkål, brukar jag alltid köra
* Brödbitar att fånga upp droppande olja med, och äta till (ciabatta!)
* Bonus: lite fina italienska charkbitar att ha till
- Detta är nog vårat favoritmål att käka på en solvarm klippa; det är verkligen Svingott
Någon som har några egna favoritrecept för paddelturen? -Särskilt intressant är ju saker som man kan göra med saker som klarar sig ett par dagar i packningen!
/Torbjörn
Man sitter och suktar efter att komma igång för säsongen (har just fått den Kanuk paddelväska jag beställde häromdan!), och eftersom jag brukar vara 'tross' på våra turer börjar jag såklart fundera på recept - maten är en stor grej för oss!
Frukosttips:
Frebagos Fruktmüsli - koka som gröt med lite kardemumma i - suverän start på dagen, och väldigt gott!
Bagno Caôda - italiensk sardelldip för färska grönsaker (4 pers):
* 2 burkar av de där hoprullade sardellerna med kapris - hackas
* 4-6 klyftor vitlök, hackas
* 2-3 dl olivolja, + gärna en klick smör om man har
* Kryddas gärna med lite svartpeppar
- låt sjuda på spritköket ett tag, så sardellerna smälter ihop lite
* Valfri mängd färska grönsaker i lagom stora bitar för att dippas med gaffel; morot, selleri, paprika, blomkål, fänkål, brukar jag alltid köra
* Brödbitar att fånga upp droppande olja med, och äta till (ciabatta!)
* Bonus: lite fina italienska charkbitar att ha till
- Detta är nog vårat favoritmål att käka på en solvarm klippa; det är verkligen Svingott
Någon som har några egna favoritrecept för paddelturen? -Särskilt intressant är ju saker som man kan göra med saker som klarar sig ett par dagar i packningen!
/Torbjörn