Är det någon som har bra tips på cykellysen som gör att man ser inte bara syns. Pannlampa i all ära men det skall användas till och från jobbet och pannlampa är förbjudet på vägarna.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bra lysen???
- Trådstartare Lt.Karlsson
- Start datum
Mer info
Skall du använda den att LYSA upp din färdväg med behöver du ju starka grejor. Kommer du att kunna ta med dig hela cykeln in på jobbet eller skall den stå ute? Det är ju intressant att inte få belysningen stulen.
Själv kör jag med en fast monterad diodlampa bak, denna sitter alltid på cykeln och väger försvinnande lite. Blinkar snabbt och syns bra. Polisen kräver ju fast sken och skulle man bli stoppad är det bara att ursäkta sig och slå om till det.
När det gäller framstrålkastaren så: Kan rekommendera någon form av halogen till detta. Om du nu verkligen vill se ORDENTLIGT. Det finns en del olika lösningar. Själv kör jag dock med en VistaLite som inte är så väldigt stark. Den lyser upp en bit av vägen och är ganska liten och smidig att ta med. Laddningsbara batterier är ju en fördel, då kan du hålla dem FRÄSCHA vilket är speciellt viktigt om du vill ha STARKT ljus.
Skriva gärna mer så att andra kan komma med mer specificerade märkesrekommendationer!
Skall du använda den att LYSA upp din färdväg med behöver du ju starka grejor. Kommer du att kunna ta med dig hela cykeln in på jobbet eller skall den stå ute? Det är ju intressant att inte få belysningen stulen.
Själv kör jag med en fast monterad diodlampa bak, denna sitter alltid på cykeln och väger försvinnande lite. Blinkar snabbt och syns bra. Polisen kräver ju fast sken och skulle man bli stoppad är det bara att ursäkta sig och slå om till det.
När det gäller framstrålkastaren så: Kan rekommendera någon form av halogen till detta. Om du nu verkligen vill se ORDENTLIGT. Det finns en del olika lösningar. Själv kör jag dock med en VistaLite som inte är så väldigt stark. Den lyser upp en bit av vägen och är ganska liten och smidig att ta med. Laddningsbara batterier är ju en fördel, då kan du hålla dem FRÄSCHA vilket är speciellt viktigt om du vill ha STARKT ljus.
Skriva gärna mer så att andra kan komma med mer specificerade märkesrekommendationer!
kolla
http://www.cykloteket.se har ett ganska brett sortiment men även biltema har cykellysen. Vet dock ej hur bra dessa är.
Apropå att bli stoppad för lysen. Det har ju hänt ett antal gånger men är det någon som har åkt dit för att inte ha ringklocka.
Thomas.
http://www.cykloteket.se har ett ganska brett sortiment men även biltema har cykellysen. Vet dock ej hur bra dessa är.
Apropå att bli stoppad för lysen. Det har ju hänt ett antal gånger men är det någon som har åkt dit för att inte ha ringklocka.
Thomas.
Halogen
Är det enda som funkar ifall DU vill se något och inte enbart vara synlig. Förut hade jag en Basta lampa, avsedd för dynamo egentligen, som jag kopplat till en batteribox med uppladdningsbara R14. Tyvärr blev batterierna stulna! (Någon som gått längs Fyrisån mellan Drottninggatan ner till SF och vittjat batteriboxar)
En modell som verkar intressant är Sigmas Optaflux. Det finns laddningsbara batterier och laddare som passar att köpa till. Jag vet inte hur reflektor och lins är utformade så jag har ingen aning om hur den sprider ljusskenet, men jag skulle åtminstone kolla upp den. Nu till det fina i kråksången, gå till Claes Ohlsson! De är nämligen billigare än vad jag sett i någon cykelaffär. Cykloteket tar tex 407kr för hela härligheten, men hos CO tror jag att du sparar nästan en hundring (har inte exakta priserna i skallen).
/mats
Är det enda som funkar ifall DU vill se något och inte enbart vara synlig. Förut hade jag en Basta lampa, avsedd för dynamo egentligen, som jag kopplat till en batteribox med uppladdningsbara R14. Tyvärr blev batterierna stulna! (Någon som gått längs Fyrisån mellan Drottninggatan ner till SF och vittjat batteriboxar)
En modell som verkar intressant är Sigmas Optaflux. Det finns laddningsbara batterier och laddare som passar att köpa till. Jag vet inte hur reflektor och lins är utformade så jag har ingen aning om hur den sprider ljusskenet, men jag skulle åtminstone kolla upp den. Nu till det fina i kråksången, gå till Claes Ohlsson! De är nämligen billigare än vad jag sett i någon cykelaffär. Cykloteket tar tex 407kr för hela härligheten, men hos CO tror jag att du sparar nästan en hundring (har inte exakta priserna i skallen).
/mats
Sigma
Tjaba!
Snart dags att damma av halogenerna!
Jag kör med två stycken halogenlampor (SIgma Mirage: 10 plus 20 W) kopplade till ett Sigma batteripack som spännes fast i flaskhållaren (uppladdningsbart). Kostade typ 800 spänn på ECI i Stockholm.
Lamporna fungerar helt okej... men en brasklapp för den begränsade batterikapaciteten; de laddas ur på någon timme!
(((Om ECI vill jag intet säga ty där har jag köpt alldeles för mycket i år utan att få någon som helst rabatt! Vilka klubbar får rabatt där? Nu är det tyvärr färdighandlat på ECI för i år!)))
Tjaba!
Snart dags att damma av halogenerna!
Jag kör med två stycken halogenlampor (SIgma Mirage: 10 plus 20 W) kopplade till ett Sigma batteripack som spännes fast i flaskhållaren (uppladdningsbart). Kostade typ 800 spänn på ECI i Stockholm.
Lamporna fungerar helt okej... men en brasklapp för den begränsade batterikapaciteten; de laddas ur på någon timme!
(((Om ECI vill jag intet säga ty där har jag köpt alldeles för mycket i år utan att få någon som helst rabatt! Vilka klubbar får rabatt där? Nu är det tyvärr färdighandlat på ECI för i år!)))
pannlampsförbud
Vad jag vet får man inte använda pannlampa i stadstrafik, men jag antar att diskussionen rör skogskörning och då gäller inte detta förbud. Vad det gäller pannlampskörning i stadstrafik är det fullständigt idiotiskt eftersom man utgör en rejäl trafikfara då man med lätthet bländar en stackars bilförare om man bestämmer sig för att titta på den mötande bilen.
Vad jag vet får man inte använda pannlampa i stadstrafik, men jag antar att diskussionen rör skogskörning och då gäller inte detta förbud. Vad det gäller pannlampskörning i stadstrafik är det fullständigt idiotiskt eftersom man utgör en rejäl trafikfara då man med lätthet bländar en stackars bilförare om man bestämmer sig för att titta på den mötande bilen.
Jag har just köpt en uppladdningsbar halogenlampa med 4 st 1,5 voltsbatterier och laddare för 499:-. Har tröttnat på att behöva lägga en förmögenhet på batterier samt att tvingas stanna till på Näröppet på morgnarna för att lyset dör. Hur bra den lyser kan jag inte uttala mig om ännu men det är hel och halvljus samt blinkande och fasta dioder. Dioderna kan komma bra till pass vid stadsåkning i skymning och gryning då jag ser tillräckligt bra i gatubelysning men vill synas själv.
Tyvärr är lampeländet inte vattentätt, hade den monterad när jag körde ner i ett bottenlöst lerhål i går och lyckades fylla lampan med jordigt vatten. Hur fan kan man göra en cykellampa utan tätning? Den borde ha varit märkt med "Endast för inomhusbruk". Den tålde badet och jag har haft den på tork men jag kommer nog att gå på den med siliconlim. Jag har funderat på kraftigare lysen men batterierna tar för stor plats och är tunga.
En kombination med pannlampa funkar nog bra i skogen, på så vis kan man ju även få ljus där man tittar, inte bara framför styret. Något som alla i detta land som rensat pedaler, justerat bromsar eller skrapat is från växlar många gånger har önskat. Finns billiga pannlampor hos Clas Olsson.
Tyvärr är lampeländet inte vattentätt, hade den monterad när jag körde ner i ett bottenlöst lerhål i går och lyckades fylla lampan med jordigt vatten. Hur fan kan man göra en cykellampa utan tätning? Den borde ha varit märkt med "Endast för inomhusbruk". Den tålde badet och jag har haft den på tork men jag kommer nog att gå på den med siliconlim. Jag har funderat på kraftigare lysen men batterierna tar för stor plats och är tunga.
En kombination med pannlampa funkar nog bra i skogen, på så vis kan man ju även få ljus där man tittar, inte bara framför styret. Något som alla i detta land som rensat pedaler, justerat bromsar eller skrapat is från växlar många gånger har önskat. Finns billiga pannlampor hos Clas Olsson.
Lite tilläggs info!
Jag glömde att skriva att dom skall användas även vid skogskörning. Samt att dom gärna är lätta att flytta över mellan "pendlarcykeln" och skogscykeln.
Till jobbet har jag ca 8 km blandad grus och landsvägs cykling. Sedan är det ca 3 km stadstrafik (nyköping).
Inte lätt att tänka riktigt klart när man jobbar natt!
Tack för alla svar!
Jag glömde att skriva att dom skall användas även vid skogskörning. Samt att dom gärna är lätta att flytta över mellan "pendlarcykeln" och skogscykeln.
Till jobbet har jag ca 8 km blandad grus och landsvägs cykling. Sedan är det ca 3 km stadstrafik (nyköping).
Inte lätt att tänka riktigt klart när man jobbar natt!
Tack för alla svar!
Man kan ju blanda
Jag har pannlampa plus liten lampa på styret. Pannlampan använder jag på oupplysta vägar och i skogen. Lampan på cykelstyret använder jag när jag kör på upplysta vägar och i stan.
Enligt trafikförordningen får pannlampa ej användas på allmän väg då risken att man bländar mötande trafik är stor. Om du är ensam på vägen och det är mörkt så knäpper du på pannlampan. Märker du att det kommer någon (man ser det snabbt när man får möte) så stänger du av pannlampan.
Stark belysning på styret kan vara lite knepigt. Problemet är att du kommer lysa dit du styr, och är det skakigt och guppigt så känns det som om man har ett stroboskop monterat på styret. Sjösjukevarning helt klart. Med pannlampa så lyser du dit du tittar, och belysningen rör sig i takt med ditt huvud, vilket gör att det känns stabilare.
Min rekommendation: 10w halogen pannlampa och en "normal" lampa på styret.
10w halogenen ger dig bra driftstid (jag har ca 2 timmar på fullt batteri).
/Mattias
Jag har pannlampa plus liten lampa på styret. Pannlampan använder jag på oupplysta vägar och i skogen. Lampan på cykelstyret använder jag när jag kör på upplysta vägar och i stan.
Enligt trafikförordningen får pannlampa ej användas på allmän väg då risken att man bländar mötande trafik är stor. Om du är ensam på vägen och det är mörkt så knäpper du på pannlampan. Märker du att det kommer någon (man ser det snabbt när man får möte) så stänger du av pannlampan.
Stark belysning på styret kan vara lite knepigt. Problemet är att du kommer lysa dit du styr, och är det skakigt och guppigt så känns det som om man har ett stroboskop monterat på styret. Sjösjukevarning helt klart. Med pannlampa så lyser du dit du tittar, och belysningen rör sig i takt med ditt huvud, vilket gör att det känns stabilare.
Min rekommendation: 10w halogen pannlampa och en "normal" lampa på styret.
10w halogenen ger dig bra driftstid (jag har ca 2 timmar på fullt batteri).
/Mattias
Sigma Mirage
Tittade igenom CykelCitys prislista och hittade en Sigma Mirage som såg bra ut. Den hade en 5W lampa och kostade 480. Brinntiden var 3,5h. Själv kör jag med en Mila MTB pannlampa (på 10 eller 20W) som jag är rätt nöjd med (finns i recensionsbanken). Skall du köra i skogen så är dessutom en pannlampa att föredra.
I jämförelse så ger en generatorförsedd lampa motsvarande 6W i ljusstyrka. Lysen som de inte ens anger styrka på lampan brukar vara så kassa att de snarare är till för att synas än att man ser.
/Jonas U
Tittade igenom CykelCitys prislista och hittade en Sigma Mirage som såg bra ut. Den hade en 5W lampa och kostade 480. Brinntiden var 3,5h. Själv kör jag med en Mila MTB pannlampa (på 10 eller 20W) som jag är rätt nöjd med (finns i recensionsbanken). Skall du köra i skogen så är dessutom en pannlampa att föredra.
I jämförelse så ger en generatorförsedd lampa motsvarande 6W i ljusstyrka. Lysen som de inte ens anger styrka på lampan brukar vara så kassa att de snarare är till för att synas än att man ser.
/Jonas U
Batteristorlek
En allmän reflektion utifrån min erfarenhet av olika cykelbelysningar:
R6-batterier (AA) har i allmänhet för liten kapacitet för att användas i cykellampor. I diodlampor och liknande fungerar de, men skall man ha en lampa som lyser upp vägbanan (eller stigen i skogen) krävs en rätt så stark lampa vilket drar ur dessa små batterier snabbt. Vill man slippa byta eller ladda batterierna efter varje cykeltur bör man välja lampor med större battericeller, t ex R14 eller R20.
Tillverkarna uppger ofta att en lampa brinner i t ex 3 timmar, men då skall man komma ihåg att det gäller under optimala förhållanden. Är det kallt kan brinntiden förkortas en hel del. Uppladdningsbara batterier får också sämre kapacitet med tiden, vilket kortar brinntiden. Det räcker med att någon av battericellerna försämras (vilket är ganska vanligt) så påverkas ljusstyrkan avsevärt.
Skall man cykla ofta i mörker (t ex pendla till jobbet) är mitt råd därför att skaffa lampor med lång brinntid, minst 6 timmar. Då slipper man tänka på att ladda dem varje dag, alternativt bli utan ljus var och varannan cykeltur.
Peter
En allmän reflektion utifrån min erfarenhet av olika cykelbelysningar:
R6-batterier (AA) har i allmänhet för liten kapacitet för att användas i cykellampor. I diodlampor och liknande fungerar de, men skall man ha en lampa som lyser upp vägbanan (eller stigen i skogen) krävs en rätt så stark lampa vilket drar ur dessa små batterier snabbt. Vill man slippa byta eller ladda batterierna efter varje cykeltur bör man välja lampor med större battericeller, t ex R14 eller R20.
Tillverkarna uppger ofta att en lampa brinner i t ex 3 timmar, men då skall man komma ihåg att det gäller under optimala förhållanden. Är det kallt kan brinntiden förkortas en hel del. Uppladdningsbara batterier får också sämre kapacitet med tiden, vilket kortar brinntiden. Det räcker med att någon av battericellerna försämras (vilket är ganska vanligt) så påverkas ljusstyrkan avsevärt.
Skall man cykla ofta i mörker (t ex pendla till jobbet) är mitt råd därför att skaffa lampor med lång brinntid, minst 6 timmar. Då slipper man tänka på att ladda dem varje dag, alternativt bli utan ljus var och varannan cykeltur.
Peter
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Jag behöver tips på Bashguards och lysen mm | Mountainbike | 3 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg