drakfisk; sa:
Skor är viktigt! Faktiskt typ enda utrustningen som löpare (Om man har tankarna på att de inte får bli så kostsamma). Skor är individuellt och bara bra om de passar egna foten och ditt löpstege.
Jag tycker Asics gör bäst terrängskor å Nike asfalt! Nimbus å Kayano å Gel Ds Trainer är mkefin för terräng...
L
Asics Gel Kayano: 1700:-
Asics Gel Nimbus 1600:-
Asics Gel DS Trainer XI 1400:-
(siffrorna från Löplabbet,
http://www.loplabbet.se)
Således några av Asics dyraste dojjor. Undrar om det är motiverat att köpa någon av dem för att kunna springa 2x7-10 km/vecka? Kom dessutom ihåg att skorna inte håller mer än en säsong (särskilt om man springer med dem under den kalla årstiden), dämpningen försämras ordentligt när sulan stelnar med tiden.
Själv kör jag med Asics GT 2110 (1300 kr). Den är mycket bra för mig. Asics Gel DS Trainer gav mig en seglivad benhinneinflammation (men var en mycket skön sko!). Brorsan springer med framgång i sina Gel DS. Då pratar jag iofs om 6-8 löptimmar per vecka och rätt många mil.
Som synes valde jag mellan två olika dyra skor från samma tillverkare, där den ena förvärrade och den andra förbättrade mitt tillstånd. How come?
Jo, man måste prova sig fram, och som amatörlöpare tror jag det finns två fällor man kan gå i:
1) köpa ett par rea-skor för 250 kr som är total skit, dra ut och springa och dra på sig skador.
2) tro att man måste ha skor för 1500+ kr, tights för 800, linne för 400 och jacka för 1000 kr för att överhuvud taget våga springa.
Allting blir roligare med bra grejor, men vad gäller löpskor så är inte pris=passform=rätt sko för DIG. De skor som passar mig kan vara en katastrof för näste löpare och vice versa. Att stå och efter ett halvår konstatera att de där dyra skorna kanske inte var helt rätt, och att löpning faktiskt var en trist grej, är inte bra. Då är det bättre att gå in lågt och uppgradera om man gillar sporten.
Kom ihåg att skor som du köper på hösten kan ha stått i sportaffären sen i januari, och därför är de stelare än de du köper "färska" på våren.