Bra litteratur

Har funderingar på att gå en kurs, men av erfarenhet från tidigare kurser i andra discipliner så kan en kurs vara som en bal på slottet om uttrycket tillåts i juletider. En grundkurs är trots allt oftast bara två dagar och antalet situationer är begränsade av plats, tid och instruktörernas kunnande.

Söker därför efter litteratur som kan vara bra för en nybörjare på området. Vill gärna ha handfasta tips och gärna med tydliga anvisningar. Det jag hittar hittills är följande:

Fösvarets FirSäk : Grunder men kräver lite kunnande i grunderna för att vara tillämpbart.

Filmen Jag klättrar : Är denna något bra? Verkar vara kanon om man läser innehållsförteckning.

Boken Stora klippklättringsboken: Slut på varenda bokställe på nätet. Kan kanske hitta på närmsta bibliotek.

"Alla filmer och böcker ska ju ses som komplement till kurser." Det är tydligen något som måste sägas i alla sådana här sammanhang eftersom ingen vill ta ansvaret om läsaren missförstår något i boken och drattar ner. Och när det nu är sagt så kan jag erkänna att jag gärna läser böcker och provar saker själv hemma på kammaren.

Filmen jag klättrar har jag för mig går igenom bl a en del grundläggande säkerhet på ett bra sätt och kan vara kul att titta igenom en gång eller två. Där skulle jag nog hellre gå en riktig kurs men är det inte ett alternativ så är det klart bättre än ingenting.

Stora klippklättringsboken är dock något man kan ha i bokhyllan och gå tillbaka och titta i under mörka vinterkvällar när gymmet har stängt och isklättrings/alpinism-febern ännu inte har drabbat en. Bra information och mycket illustrationer tycker jag gör den läsvärd inte bara för att söka kunskap utan också förströelse.

Men ska man ha en sådan bok så kolla efter Mountaineering- Freedom of the hills, den tar upp klippklättring och ungefär allt annat också. Den är min personliga favorit och är full med bra kunskap och inspiration.

/Robban

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jacobito Utländsk litteratur? Klättring allmänt 2
johande litteratur ? Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg