Bra, liten, lätt sovsäck

Hej!

Jag och några kompisar brukar göra iallafall en långritt med hästarna varje år, i år kör vi på 25 mil. Nu behöver jag investera i en sovsäck, men har ingen erfarenhet eller kunskap utöver den djungel av information som jag hittat på internet.

Hjälp mig någon, vilken prisvärd säck ska jag köpa? Mina krav; liten, lätt, helst max 800 g, varm då jag är en fryslort och så gärna under 2000 kr. Omöjligt? Dun eller syntet? Jag är lite inne på dun, men då stiger priset för iaf de lätta säckarna?

Har kikat på Summerlite WM, men 3100 kr svider lite väl, ska ju bara användas sporadiskt.

Tacksam för tips och råd!

/Monika
 
Ingen enkel ekvation. Ju bättre dun, desto lättare men samtidigt blir det dyrare för att generalisera lite. Western Mountaineering gör dunsäckar i yppersta världsklass så det är verkligen inget dåligt köp och en dunsäck håller många år om man sköter den. Ett något billigare alternativ kan vara Marmot Arroyo; lite lägre dunklass, lite tyngre men lite billigare också, 2495 kr och fortfarande en högklassig säck. Syntetsäckar blir billigare men blir då också tyngre för motsvarande isoleringsförmåga; dun är fortfarande oöverträffat på den punkten.
 
Sovsäck

är en viktig pryl och rätt så personlig. Skulle rekommendera att du provligger innan köp.

Mountain Equipment tycker jag har prisvärda dunsäckar. Se http://www.highsport.se/produkter/produkter.html?sleepmain.html~main där kanske Dreamcatcher 300 eller 500 skulle kunna vara något för dig.

Summerlite är säkert bra men räcker värmegraderingen för dig? http://www.getout.se/sv/artiklar/bo-sova/sovsackar/dun-var-sommar/summerlite-3.html

Ett alternativ som jag själv funderar på för att lätta min sommar,vår,höstpackning är Caribou MF från Western Mountaineering. http://www.getout.se/sv/artiklar/bo-sova/sovsackar/dun-var-sommar/caribou-mf-3.html

Jag gillar lite bredare sovsäckar.

Get Out har en butik "Säck" i Stockholm där man kan känna på Western Mountaineerings säckar. De är rätt hypade numera. Någon som har någon uppfattning om man får liknande kvalitét från www.roberts.pl?

Thure
 
Roberts.pl :)

Jättefina säckar och man får ju dessutom bestämma färg. :) Har 2 st själv, 618 gram sommarsäck och 1300 gram vintersäck! har spenderat närmare 15 nätter i vintersäcken och än så länge bara 2 i sommarsäcken.. och är jättenöjd!
Oerhört mycket för pengarna, jag betalade typ 2700 för vintersäcken och typ 2300 för sommarsäcken inkl frakt och ett par önskemål om förändring på ultralight-säcken..
250 gram dun (istf 300 eller 200), lång dragkedja som inte är standard på modellen, och en drag-krage runt halsen .:)
Sommarsäcken går ner i en 5liters drybag med rååååge och går att komprimera till mindre än halva storleken iaf ;)
Sen får man ju dessutom välja färg och komma med enklare designförslag, och dessutom välja hur lång och bred den ska vara, istället för bara "long" eller "short"!

Kan vara väldigt värt att kolla på!

Bifogar en prislista för den finns nog inte direkt på sidan, men där finns dock bilder och info om dom olika modellerna..

Edit: oj ser man på, nån har redan länkat till min sovsäckstråd ;)
 

Bilagor

  • Sleeping bags.prices.2009.06.01.standard.eur (1).doc
    245 KB · Visningar: 330
Följdfråga

Många av Roberts modeller finns i wide med 85 cm innerbredd i axelhöjd om jag tolkar hemsidan rätt. Är det väl tilltaget jämfört med andra fabrikanterns säckar?

Thure
 
Många av Roberts modeller finns i wide med 85 cm innerbredd i axelhöjd om jag tolkar hemsidan rätt. Är det väl tilltaget jämfört med andra fabrikanterns säckar?

Thure

Jag har svårt att jämföra med andra men dom kan givetvis sy säcken precis så bred som man vill ha den, bara att prata med Roman på mailen, sy sovsäckar är ju som det dom gör..
Jag specade längd och vikt och fick en säck som passar alldeles lagom bra, men man får räkna med lite mailkorrespondans innan det är beställt. :)
 
Med de premisser du anger så råder jag dig också att titta närmare på Roberts.pl sovsäckar. Är du frusen av dig så är det viktigt att du har en sovsäck som passar i storlek. En för bred eller för lång sovsäck minskar temperaturgränsen märkbart. Hos Roberts kan du måttbestämma din egen säck för €10 och du får en värmekrage i din sommarsäck för €15. Du väljer helt enkelt en av de säckar de har i sitt sortiment och vilka ändringar du vill göra.


Många av Roberts modeller finns i wide med 85 cm innerbredd i axelhöjd om jag tolkar hemsidan rätt. Är det väl tilltaget jämfört med andra fabrikanterns säckar?

Thure

Ja det är väl tilltaget, de enda sovsäckar jag vet som har motsvarande omfång är WE bredaste säckar gjorda för storvuxna. Ex Bristelcone.
 
Åh, tack för alla svar!! Jag blev väldigt intresserad av Roberts men hinner aldrig få den i tid för långritten! För sent ute som vanligt..

Jag får alltså kolla på andra alternativ, tror jag har bestämt mig för dunsäck iallafall. Hur mycket påverkar yttermaterialet hur fuktig säcken blir, nåt jag ska tänka på där?

/Monika
 
Vattentäta vävar är mer viktigt när det gäller kondens och fryspunkter vid kallgrader. För de temperaturer du tittar på, vår, sommar, höst, så spelar det ingen större roll så länge du sover i skydd för regn. Det enda du behöver tänka på är att du låter sovsäcken vädra om morgonen.
 
Exempelvis RAB har dunsovsäckar med yttertyg som är verkligt vattenavvisande, och tåligt.

Min dunsäck WM Highlite, som väger 600 g inkl kompressionspåse, har supertunt yttertyg. När jag vaknar om morgnarna och det har varit regnigt, dimmigt , fuktigt under natten, ger det tyget märkbar fuktighetskänsla. Å andra sidan, när man blir lite aktiv och sitter i säcken och fixar frukost på morgonen, torkar det upp snabbt. När tarp används vill jag inte använda så tunna känsliga yttertyger, men det går bra med tält. Kåta med, bara säcken hålls borta från allt som har med hetta att göra.

Raskesven
 
Hej igen!

Jag hittar inte Dreamcatcher 300, har den utgått helt?

En liten undring, ME skriver ut att dunet kommer från redan döda djur. Är det självklart hos alla leverantörer, fast bara ME skriver det? Kan man tro på det..? Om jag har endast ME som alternativ; Dreamcatcher, Marathon eller Helium, vad anser ni om dessa? Erfarenheter?

/Monika
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
jávrasj Liten, lätt sommarsovsäck Bo och sova 12
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 19
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Agik Sovsäck - Liten packvolym Bo och sova 16
Vandrare Neoair Extherm regular för liten? Bo och sova 11
Skipper_ Liten sommarsovsäck? Bo och sova 8
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Skogstoker Vinterövernattning utan tält/sovsäck med liten påverkan? Bo och sova 20
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
Linyah Sovsäck m. liten packvolym Bo och sova 29
mrhandley Billig liten sovsäck Bo och sova 5
perwickström Sovsäck med liten packvolym ? Bo och sova 10
zeed Lättviktstält och sovsäckar med liten packvolym Bo och sova 3
Qanik Liten sovsäck Bo och sova 6
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Anna M Lätt tresäsongstält för en lång person med hund Bo och sova 8
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9

Liknande trådar