Bra lägeraktiviteter för femåringar

Efter att ha släpat med sonen på allsköns vandringar börjar det bli dags att träna lite lägerliv. Jag tänkte börja med att gå kort och sedan göra en liten eld, äta osv. Men skulle vilja ha förslag på andra saker man kan göra. Det rör sig om Nackareservatet vilket är väldigt välbesökt så någon åverkan i naturen typ bygga vindskydd kommer inte på fråga.

Jag funderar också på att ha hans födelsedagsfirande på senhösten mitt i skogen, det kan vara en kul upplevelse för alla hans betongbarnskompisar! :) Men då behöver jag ännu fler förslag på lekar etc som känns lite vildmark men ändå är genomförbart. Jag listar lite saker här nedan för att ge exempel på vad jag menar:

Samla torr ved
Grilla korv
Grilla marshmallows
Samla stenar
Bygga eldstad med stenar
Skattjakt med karta

Aktiva barn

Brukar bli uppskattade fester, ja. Det framgår inte hur gammal din son är, en del tycker att de är lägermogna när de skrivs ut från BB, en del att man bör vänta tills de börjar skolan... Vi brukar ha några fasta aktiviteter på våra barns kalas. 1. Godisorientering. Kan göras lite olika beroende på ålder. Kartskiss med en godispåse hängande istället för kontroll (En godisbit(eller annat) till varje barn i påsen). Bana snitslad med reflexer och varsin paket vid målet (ficklampa medtages och det bör vara kväll). Uppskattas av icke mörkrädda, det där får man kolla upp i förväg. 2. När de nu redan fått godis brukar vi ge dem varsin kåsa (som de får behålla) och låta dem fylla den med skuren frukt efter grillningen. Poppis efterrätt! Tälja är jättepopulärt, men då bör de ju vara minst fyra år (om föräldrarna är med, annars kanske 7-8). Lycka till, det brukar inte krävas så mycket för att barn ska trivas i skogen! Anna

Brukar bli uppskattade fester, ja. Det framgår inte hur gammal din son är, en del tycker att de är lägermogna när de skrivs ut från BB, en del att man bör vänta tills de börjar skolan...

Min son blir fem nu i höst, ursäkta mig att det inte framgick jag trodde trådrubriken skulle räcka.. Tack för tipsen de var jättebra allihopa. Jag kommer inte köra knivträning med andras barn, dels för att jag tror många femåringar är för omogna, framförallt i grupp men också för att jag inte är så knivfixerad själv. (Gud skall veta att dePaul håller sakta men säkert på att ändra det där i en annan tråd :))

Reflexorientering var ju skitsmart, det skall jag absolut testa.

Tack igen!

Senast ändrad:
Jag minns själv när jag gick på fritids för kanske 12 år sen, då var vi ofta ute i skogen. Då hade vi inga fasta aktiviterer (förutom korvgrillning) och vi kunde ändå fördriva många timmar med att bara leka helt fritt. Så frågan är lite: hur nånga aktiviteter behövs? Kanske några om barnen är lite "tröga i starten" (de kanske inte känner varandra, allihop).
Men skattjakt i någon form, kanske är godiset/annan vinst ligger i skogen, lagom svårt gömt, inlindat i folie minns jag var jättekul.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg