Bra kajaksurf-ställen?

Om man vill leka i surfvågor med kajak blåsiga dagar, var finns de bästa platserna inom någon timma eller två med bil från Stockholm?
 
Jag har inte specifik egen erfarenhet, men skulle tippa att Torö är ett bra mål.

Det är känt för sina vågor, bland andra surfare, och när jag åkt båt där har det alltid varit relativt mycket vågor även vid vackert väder.

Jag paddlade ut från Herrhamra, Öjas sydspets, tillbaka förbi Toröstranden osv osv i påskas. Då var det dock nästan speglblankt, men det är nog sällsynt.
 
Ligg och lura vid stenkistorna utanför Kastellholmen. Hugg sen på första bästa vaxholmsbåt, surfvågorna efter de nyare V-holmsbåtarna är bäst. Djurgårdsfärjorna, Viking Line samt Silja ger oftast sämre vågor.
 
Cinderella

Cinderellas vattenjetbåtar har häftiga svall.

Bästa båtarna att haka på om man vill ligga längre distanser på svall är ofta snipor som går i typ 7-8 knop. Lägger man sig på aktervågen kan man haka på i timtal.

Torös sydstrand vid Ören är lättillgänglig. Bra sjö vid vindar från Ost till Syd.

På lite längre håll finns fina förhållanden vid norra Upplandskusten t ex kring Örskär.

Thure
 
Torö verkar himla fint, har kollat lite på kartor nu.

Bara att hoppas att höstvindarna kommer snart då! :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar