Bra iläggsplats

Ibland kan det vara kul att paddla på något annat ställe. Men var kan man parkera bilen och lägga i kanoten? Inte så lätt om man inte har lokalkännedom.

Tänkte tipsa om Ramdalshamnen i Oxelösund. "3-dygnsparkering" som jag aldrig sett någon P-bot på. Bra jolleramp att lägga i vid som man kan köra ända fram till och lasta ur.

Kör motorvägen från Nyköping till Oxelösund. Håll utkik efter skylten med Jogersö och campingsymbolen. När ni sen svänger av Björntorpsvägen till Jogersövägen ser ni strax Ramdalshamnen på höger sida.

Paddla sen ut mellan Jogersö och Jogersö-Bergö, eller genom Femörekanalen och vidare ut mot Hävringe.

Det går att lägga i Östersviken på Femöre men där är det skitigare från hamnen vid "fel vindar".

GetAttachment.aspx
 
... har tydligen svårt med höger och vänster...

Hamnen kommer ni att se på vänster sida!

Nu är bollen hos er att tipsa om era hemtrakter!
 
Mina två standardställen är dels från Torö Stenstrand (Sydväst om Nynäshamn) där det finns bra parkering och fin havsnatur åt flera håll;

torkajakfi1.jpg


och dels från Kärsön i Mälaren, parkering och iläggsplats efter caférestaurangen nära brofästet;

krsnkajakiv3.jpg


Fler tips på fina iläggsplatser mellan Nynäshamn och Norrtälje som nås med bil är alltid välkomna! Gärna med nära tillgång till naturskön skärgård med måttlig båttrafik.. Helst lite lagom avsides för när jag mekkar med fällkajaken vill jag ha lite lugn och ro i sissådär 20 minuter..
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg