Bra föreläsningar

Jag var på FairEnoughmässan i Bodafors och fick därmed återigen chansen att se Rune Gjeldnes föreläsa.
Förra gången jag såg honom berättade han om traversen över hela Arktis, från Ryssland, över Nordpolen till Kanada. Den var superintressant.
Denna gång inleddes hans föreläsning med en kortare genomgång om hans färd över Grönland från söder till norr och den ovan nämnda. Sen var det dags för biten om hans senaste tur; korsningen av hela Antarktis. Solo, utan support. 90 dagar och 4804km. Wow!
Inte bara wow om bedriften som sådan utan också angående framförandet. Stundtals roligt, stundtals krasst och faktaspäckat. Fina bilder och intressanta filmsnuttar och många kul anekdoter. Har ni chansen kan jag rekommendera att ni går och kollar. Det mesta annat jag sett bleknar vid jämförelse.

En annan mycket intressant föreläsning var den Jörgen "Fjäderlätt" Johansson bjöd på. Viktbesparingens A och O belystes på ett både trevligt och konkret sätt. Även om jag alltid har varit ganska rabiat med att kapa bort onödig vikt fick jag ändå några nya infallsvinklar och tänkvärd info serverad. Ska snarast kasta mig över Jörgens bok. Jag är övertygad om att det finns en hel det intressant info även där.

avslutad210712

Gäst
Vi var tre som var på båda de ovannämda föreläsningarna samt Lars Fälts och vi var alla tre överens om att allas vår Fjäderlätt slog de båda andra om inte med hästlängder så i alla fall ganska klart. Så kan det bli när man brinner för en sak och nej jag tillhör definitivt inte de som brinner för ultralätt vandring men däremot för lättare vandring packningsmässigt.

Fast visst var det intressant att höra om extrema ensamvandringar och man funderar vad som driver en människa att frivilligt utsätta sig för den typen av vedermödor.

Utan att smila mig in hos trådskaparen (Janne Corax) så är han nog en bland de bästa jag lyssnat på. Det jag speciellt kommer ihåg är att Janne Corax ärligt vågade säga vad han tyckte om sin utrustning och inte ljuga att sakerna var bra, bara för att ligga bra till hos sponsorer/ tillverkare/ importörer.

Jag skrev om detta på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19122&pagenumber=2 (överst på denna sida), för drygt 4 år sedan så det är ingen efterhandskonstruktion från min sida.

Även om jag då inte lyckades komma ihåg namnet på ett tältfabrikat i ens en vecka, så sitter minne av Janne Corax’s föredrag för över 4 år sedan kvar.

Per Brune

Håller med

Jag var också på Rune Gjeldnes och håller helt med att det var en grymt bra föreläsning. Inga problem med språket. Det lät som svenska.

Jag missade tyvärr det fjäderlätta men lyssnade istället på Barbro Lindmans föredrag om paddling längs hela norska kusten, och det var också bra.

/Magnus

Läste om Janne Corax beröm till Rune Gjeldnes och Jörgen Johansson. Jag har själv inte fått möjligheten att lyssna på dessa men vill passa på att ge Janne Corax credit för den föreläsning han gav i samband med att Olof Sundström och Martin Letzter föreläste om sina bedrifter.

Jag var där för att lyssna på "Seven summits" men fastnade verkligen för Corax spännande resa, bilder och berättarteknik!

/Daniel

Japp, han seglade långa sträckor med kite. Hade två olika med sig. Längsta dagsetappen var 21 mil (!) om jag minns rätt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg