Bra Familjetält

Hej!
Jag skulle vilja ha bra tips på bra familje tält. Då vi är 2 vuxna å 3 barn och 2 hundar så behöver vi plats, det tältet som vi ska ha är inget tält för vandring utan mer som ett fast läger.
Förra sommaren så lånade vi ett Mc Kinley Beta 5 som fungerade bra å var rymligt. Men finns det fler liknande? Några fler som har erfarenhet av större familje tält.

Jätte tält...

Var i Slite på Gotland för något år sedan, var det en familj som hade ett JÄTTE-tält tre separata rum samt en gemensam yta i mitten, de betalade lika mycket per dygn som jag gjorde i ett tvåmanstält med en pers i.... De var å andra sidan 5 pers så det behövdes lite utrymme, har för mig att namnet som var på tältet var något likt Hoogi eller Teepe. Då de var tyskar och min tyska är noll och intet var det inte mycket vi pratade om, förutom god morgon och god kväll...
Så kolla kanske på tillvärkare/försäljare nere från europa om du vill ha stora tält.

Vi valde

Moskoselskåtan i storlek 7 för vår fempersonersfamilj. En hund går också in förmodligen två. Sök på familj och tält finns många liknande trådar.

Thure

Kan bara hålla med Ture.

Måskoselkåtan, eller Tentipi, är helt överlägset om ni tänker er tälta utanför campingplatser. Klarar de flesta väder, tål att elda i, aldrig kvalmigt på morgonen då väven andas och sätts upp på nolltid. Åtta spikar i backen och en stång i mitten. Alltid kul på campingplatser när man hinner sätta upp tältet, få in packningen, knäppa upp en pilsner och börja på maten medan andra försöker få ordning på alla pinnar och linor på deras jätte-familjetält.

Jo, en nackdel: De kostar betydligt mera än ett McKinley eller liknande, men det är det värt om ni verkligen tänker er att campa på riktigt.

AV

Jag skulle kolla på Primustätet, dom verkar bra.

Moskoselkåtan är dyr om man inte är antingen väldigt tältintresserad eller har onödigt mycket pengar. Vill man ha kåta är Bison betydligt billigare, kolla in Tundra http://www.beaver.no

Annars har Stadium tält (Everest) som är billiga, stora och hyffsat bra. Visst håller dom inte som 10 ggr dyrare tält, men jag känner många som har såna och dom brukar hålla ca 200 tältnätter förutsatt att det inte blåser storm hela tiden. Inget man bär på, men gott om plats.

Ytterligare ett stort tält att kolla på är Marmot Halo http://marmot.com/spring_2009/equipment/tents/family/halo_6p Tror det kostar 4000:- i Sverige. Betydligt högre kvalitet än Everest.

Har man mycket pengar och vill ha ett stormsäkert tält så finns även MSR Stormking, Helsport Svalbard och Mountain Hardwear Trango 4. Helsport-tältet verkar vara bäst för familjer.

Senast ändrad:
Tundra 4

torde vara ett alternativ för er. Onekligen bra pris i "nettbutiken". Import till Sverige kan innebära påslag av tull och moms. Lite tyngre än Moskosels motsvarande. Vet inte hur den är tätad mot mygg jämfört med Moskoselskåtan. Regnar det mycket så tycker jag att Moskosels toppmodell är betydligt bättre konstruerad vid tältfoten i övergången till tältbotten än deras enklare modeller.

Rapportera gärna era erfarenheter när ni använt produkten en tid.

Thure

Kan bara instämma angående Primus Bifrost. Två separata rum. Rejäl förgård - bra om det man vil ha lite yta när det regnar. Väv och sömmar verkar vara av mycket bra kvalitet. Lätt att sätta upp.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lenajo mc kinley manitu eller annat familjetält Barn och friluftsliv 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg