???
Hej alla kloka skridskoåkare,
Dessa trådar om pikar, det verkar som om dom alltid kommer att handla om något annat till slut... nu vad det kompasser (fast det är väl kul det med).
Åter till pikar alltså (mitt önskemål).
Jag har alltid åkt med pik (bara) och ibland haft med mig ett par skidstavar om det har varit större risk för dålig is. Men. OM jag nu skulle övergå till att åka med något modernare verktyg har jag fortfarande dålig koll.
Det finns som jag kan bedömma två typer av pikar, de som är en pik med en hjälpstav och de som mer eller mindre är två skidstavar, fast lite kraftigare med spets.
Det framkom i tidigare tråd att med en pik/hjälpstav är ett problem ibland att det inte går att pika när de sitter ihop, för att de inte håller ihop/går sönder. Är detta en reell risk? Vad tror ni?
Två lättare pikar/stavar med konisk spets (icke fyrakantsspets)är jag skeptisk inför. Kommer inte detta
att försvåra isbedömningen under åkning? Har provat olika stavar men känner inte att jag kan bedömma isen under åkning lika bra. Är det bara en vanesak? Vad tycker ni? Det är klart man bedömer isen bäst med det verktyg man är van vid, men de kan ju vara mer eller mindre lämpade, eller?
Finns det fler bra pikar än pikmakarn och lundhags som nämns mycket som jag bör leta upp och klämma på?
Tack för alla åsikter?
/Niklas