Bra byxor?

Hej
Jag började åka förra säsongen. Trots den dåliga säsongen hann jag inse att utrustning kan uppta en stor del av ens tid och kraft. Jag hann t.ex. prova att åka i några olika typer av byxor som jag hade liggande hemma. Jag är inte riktigt nöjd med någon av dem. Nu när en ny säsong knackar på dörren är jag på gång att inskaffa ett par nya byxor mer lämpade för skridskoåkning.

Har ni några tips om bra byxor att dela med er av?

Slimmad men med fickor.

Klättermusen gör en byxmodell som heter Mithril i elastiskt material. Mittimellan thights och vanliga byxor. Har både gylf och benficka vilket jag tycker är vettigt.

Även Mammut gör liknande byxor.

Thure

Klättermusen

Jag har kikat på Klättermusens byxor på företagets hemsida och de ser riktigt bra ut. En fråga till bara. Hur är det med deras beständighet mot väta? Jag kunde inte utläsa det av informationenpå hemsidan. Kanske beroende på att jag inte vet vad "Dynamic Cordura and Lycra with Cool-Max inside" innebär praktiskt.

arc'teryx

arc'teryx har en byxa i schoellerstretch som heter hybrid pant. ser nästan ut som en vanlig byxa att ha på stan, men som vanligt när det gäller arc'teryx är passformen grym. jag tycker de slår klättermusen i allt. har prövat mithrilen också...
schoeller blir ju vind och nästan helt vattentätt. just denna modellen har extra tyg i bak och över knäna, vilket gör att den stannar på hur du än vrider dej.

/johan

Lite tätare föredrar jag

Klättermusens Mithril-byxor är en höjdare, men inte främst till skridsko. Byxan är lagom varm för svensk vår/höst, mjuk och varm mot skinnet samt bra skuren (förutom förstärkningarna). Däremot är den inte värst vintålig och snö fastnar på ytan.

Till skridskor föredrar jag en tätare byxa som står emot lite vattenstänk, snö och vind. Dessutom inbillar jag mig att en tätare byxa behåller värmen bättre om jag skulle bli liggande i en vak. Idealiskt för mig är modern microfiber, men många föredrar tunna varianter av Gtx eller windstopper. Viktigt är att rörelsefriheten i grenen är god och den bör gå upp skapligt i ryggen. Sen måste man också bestämma sig för om knäskydd skall bäras innanför eller utanpå.

I de fall jag åker med tights använder jag en med vindtät framsida. Newline och Craft säljer den typen - mycket bättre för värmen i knäna.

material - liten parlör

dynamic cordura=förstärkningsmaterial
lycra=stretch
coolmax inside=snabbtorkande foder
dvs. inget av det säger nånting om vattentätheten.
jag kan säga att jag tycker arc'teryxbyxan håller vatten något bättre än mithrilen från klättermusen.
dvs. du kan vara ute i regn utan problem, men spöregnar det blir du blöt

Lundhags Blidö

Pà dessa breddgrader (Spanien) är det ju rátt svàrt bâde att praktisera lângfärdsskridsko samt att köpa Lundhagsprodukter, varför detta inlágg blir helt teoretiskt. Sitter dock och kikar i Lundhags snygga vinterkatalog, och ser dár att de har en serie plagg speciellt designade fór denna sport: Blidö Jacket, Blidö Anorak samt Blidö Pants.

Även serierna Pathfinder och Trailwind pàstâs vara designad för bl.a làngfárdsskridsko.

Kanske det kunde vara nâgot?

Mvh /Mats

skridskobyxor

Jag använder Haglöfs mountain pants i den här säsongen och jag tycker de är i paritet med Mithril , möjligen något motståndskraftigare mot väta.
De är gjorda i samma matriel ,Schoeller. Det är inte bara för de goda vattenfrånstötande egenskaperna jag använder dessa plagg utan även för den fenomenala slitstyrkan och den goda passformen.
Dessutom så "andas" de väldigt bra.
Jag var på is i 30 mil med mitt Mithril-ställ föregående (varma)säsong och är helnöjd.
/Bosse.

Tackar

Jag tackar för alla tipsen. Nu blir det till att dra mellan friluftsbutikerna för att leta och prova. Jag är nog snart tillbaka med nya frågor då jag snart bör inhandla en ryggsäck:)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg