Jag har inte så enormt mkt info att komma med, men jag kan berätta det lilla jag vet:
Jag och en kompis provade lite toppturer i området sent förra säsongen. Då var snön helt värdelös runt elgåhogna och storslåga (stenhård som härdad betong). Mitt intryck var även (tyvärr) att det såg bättre ut från vägen och kartan än vad det var när man väl kom upp. Längst upp mot topparna blir det några hyggliga svängar på nervägen men iövrigt är det så flackt att man får staka sig hemmåt. Vi prövade storslåga och gick från vägen (det finns en rätt stor parkeringsficka vid den lilla sjön), men utförsåkningen var inte mkt att yvas över. Eftersom snön var så hopplös skippade vi elgåhogna den gången och provade lite korta, lättillgängliga sluttningar på svenska sidan istället. Snön var lite mjukare och roligare där. Skogsåkningen ner mot grövelsjöns nordstrand är faktiskt riktigt underhållande, även om man får gå upp igen några ggr om man ska fylla ut en dag. Tråkigare kan man ha en helg. Om ni tar en tur till elgåhogna ska du vara förberedd på att det i princip bara är allra längst upp mot toppen som det är någon utförsåkning att tala om. Mitt tips är att börja tidigt på dagen, så ni får tid att även kolla in åkningen på "baksidan" (från vägen sett), där kan gömma sig intressanta åk.
Någon annan som vet bättre??