Boxsäck

Hejsan!

Under julhelgen utökades mina hemträningssaker med en
boxsäck+handskar.

Det jag nu undrar, är hur man ska få ut den bästa
träningen av denna tuffa motståndare?

Känns lite meningslöst att bara gå löst på honom med
knytnävarna.

Man borde ju hitta ett mönster att följa, med olika
sparkar o slag.

Skall man köra det som uppvärmning till annan träning,
eller kan man göra det till ett helt träningspass?

I övrigt går min träning ut på att hålla kroppen i
skick, ingen tävlingsträning.

Med hopp om fina tips och ett sprakande aktivt nytt år.
 

avslutad210712

Gäst
När jag tränade karate

körde vi ofta på säckar under den fria träningen. Vi körde intervall, dvs slag och sparkar mot säcken följt av vila och sen upprepades detta. För att hålla reda på tiden utan att titta på en klocka använde vi oss av färdiginspelade band med musik motsvarande tiden för träningen följt av tystnad motsvarande vilan.

Visst kan man följa ett speciellt mönster men vi körde fritt för att kunna variera utifrån hur säcken rörde sig. Ett problem om du inte förankrar säcken mot golvet eller hänger en vikt under säcken är att den rör sig rätt mycket speciellt om du sparkar. Så även om säcken är bra för att träna ensam kan det vara en fördel att vara två och den ena håller fast säcken.

Visserligen skall du bara träna för att hålla dig i form men försök ändå hålla upp garden när du blir trött. Alltför ofta ser man på filmer hur killerallan tränar på en säck med en gard nere vid höfterna. I en riktig situation skulle nog killerallan övergå till sleeperallan rätt fort *S*.
 
Kul och jobbigt med säckträning. Ett tips dock till dig som inte verkar ha så stor erfarenhet av slag och sparkar är att gå något boxercisepass eller liknande. Detta för att dels lära dig slag och sparkteknik och sedan också för att få in lite kombinationer och serier. Jag har liksom Björn en karatebakgrund och därigenom tränat in korrekta slag och sparktekniker mot motstånd (säck/mitts). Varför skall det då vara korrekt frågar sig den vetgirige och på det svarar jag att då slipper man skada sig. Slag med slapp handled i fel vinkel kan snabbt ge skador. Så gå något pass på favvogymmet och lär dig grunden, handlar det bara om slag kan boxarklubben kanse vara rätt ställe...
Roland
 
En lite OT-anekdot. När jag som 13-14 åring tränade karate fick vi ställa oss på rad och demonstrera ett slag i magen på vår japanske tränare. Han reagerade inte mycket trots att en del vågade ta i, tills han plötsligt vek sig efter att en kille laddat. "Nästa gång du inte slå på kissorgan", sa japanen:)

Raskesven
 
Jupp slagteknik kan vara bra, ett tips är att slå utan handskar. Om du då relativt fort skaver du upp knogarna mot säcken så är det ett tecken på att slagen inte träffar rakt. (Säcken bör förstås vara så pass stabil att den inte flyger iväg för varje slag)
 
Tack! Mycket fint tips detdär med musiken, blev
lättare att hålla ordning på träningen, tid o tempo.
Brukar vintertid försöka att ägna mej åt styrketräning och lagom motion, i väntan på barmark och isfritt, då det brakar loss med terräng, långcykling och massor av paddling. Då är det verkligen inget problem med att hålla formen.

Tänkte mig att säcken skulle vara ett roligare alternativ till motionscykeln, och nu när man börjar komma igång går det ju jättebra.
 
Re: När jag tränade karate

Japp, tex 2 minuter musik och 30 sekunder vila kan vara lagom som intervall.

Fri rörelse runt säcken eller att man bestämmer kombinationer, ex 5 slag+2 sparkar. Variation mellan nära tekniker med med korta slag, armbågar, knäsparkar, yxsparkar, och längre tekniker med raka slag, rundsparkar etc.

Mot slutet av passet (10-20-30 ronder eller vad man orkar) hyperintensiva serier utan vila till mjölsyran sprutar ur armarna och lungorna blöder..

Om säcken är för lätt (bör helst väga som en manskropp åtminstone, 70-90 kilo) kan den fästas mot backen med resårrep.

Om man inte orkar slita ut sig på ovanstående vis kan man lägga till viktmanchetter för vristerna och fästa tjocka resårband som man fäster på väggen bakom och håller i händerna, så det blir ett progressivt motstånd. Bra för att utveckla accellerationen i teknikerna.

I kombination med en jäkla massa situps, grodhopp och armhävningar kan du få till ett bra träningspass.