Boulderresa i Usa

Hej!
Jag och en polare tänkte sticka till USA och bouldra mest eventuellt lite topprep, Vi tänkte sticka någon gång i maj eller juli , lutar mer åt maj då det inte är så varmt. Vi har hittat några ställen som vi tänkte dra till, Boulder Colorado, Joshua Tree National, Yosemite National Park, Buttermilk och Squamish.

Det jag undra mest är om det är någon som har lite mer förslag på ställen att sticka till och om man kan köra topprep dit vi tänkte sticka eller om det är mest ledklättring som gäller.

http://g.co/maps/uunqa Så där ser vår ungefärliga resplan ut än så länge.

/ Marvinj

Hej!
Jag och en polare tänkte sticka till USA och bouldra mest eventuellt lite topprep, Vi tänkte sticka någon gång i maj eller juli , lutar mer åt maj då det inte är så varmt...

Joshua Tree är nog lite optimistiskt när det gäller temperatur vare sig maj eller juli. De är inte direkt välkända för skugga.
Boulder funkar bra både maj och juli. Yosemite borde oxå funka, då det finns höghöjdsklättring. Räkna med 30-40C från Grand Junction i västra Colorado ända till norr om Death Valley (på den föreslagna resplanen) om ni siktar på juli. Tyvärr har jag inget bra tips på alternativ. Salt Lake City borde ha något att erbjuda (hög höjd), men ända därifrån till Yosemite blir ju kanonhett. Kanske dra nordväst från Boulder via Tetons i västra Wyoming?

Kolla in geografin, så blir det lättare att planera temperaturmässigt. Boulder ligger i Rocky Mountains och Yosemite i Sierra Nevada (båda ganska höga bergskedjor). Hög höjd betyder mänskligare temperaturer. Södra Kalifornien, hela Nevada, södra Utah och västra Colorado är i princip halvöken.

Om du vill leta fram bumlingsområden så kanske www.mountainproject.com kan vara till bra hjälp. Klicka på "Destinations", välj en stat och välj sedan "Boulder" i menyn på vänstra sidan.

Du nämner inte hur lång tid du har tillgänglig, men de flesta som siktar på en rundtur i USA underskattar ofta avstånden. Kolla upp hur lång sträckan är och jämför med en Europakarta så klarnar det kanske lite grann. Jag anar att du vill spendera mer tid på en sten än i en bil/buss. Men om ni har 3-6 månader på er så ser ju planen störtskön ut!

Jag vet inte om det funkar, men Buttermilks, Bishop, skulle kanske kunna vara ok i temperatur i maj, men troligen för varmt senare. Var aldrig där så sent. Annars är Tramway, vid Palms Springs, ett fint område och perfekt på sommarhalvåret, eftersom det ligger över 2000 m höjd.

Annars har jag tyvärr inte någon koll på resterande resmål.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg