Bottenförstärkning

Hejsan

Min "låda" börjar bli lite sliten längs kölen. Efter allt släpande på både ditt och datt. undrar om någon har tips om hur man lätt och enkelt lägger på lite plast och hur man får en snygg finnish på yelcoaten. Finns det någon förstärkning man kan lägga på så man slipper pyssla med detta titt som tätt?

Pelle

Sorry, inga genvägar

Det finns inga genvägar till snygg gelcoat...

1. Släpa inte kajaken, lyft upp den istället. Lägg träpinnar under när du måste dra. Jag har alltid en träpinne med mig för detta ändamål, det sparar mycket repor oavsett kajakmaterial.

2. Om du nu måsta laga, gör det genom att slipa jämnt, helst ska du ta bort den gamla gelcoaten i ett 5 cm brett band längs kölen.

3. Lägg på remsa av tätvävd glasfiber. Använd tunn epoxy istället för polyster vid lamineringen. Se till att glasfiberremsan är avsedd för epoxy.

4. Lägg på gelcoat och slipa, lägg på ny gelcoat och slipa igen, lägg på ännu ett lager gelcoat, slipa ännu en gång...

5. När du fått det så jämnt att du är nere på slippapper 1200 (vått), sluta slipa och polera istället med Autosol eller annan rubbing-pasta.

6. När du ledsnat på denna tids- och arbetskrävande procedur, strunta i den och acceptera att kölen har sina repor och hugg.

mvh

Jens
(som numera mest paddlar polyeten - gissa varför!)

Topcoat för lata

Hej
Klart man kan göra det ordentligt som Marklund föreslår, men det är så tidsödande :)
Själv brukar jag blanda till sk Topcoat. Blanda noggrannt Gelcoat (100 delar) med paraffinlösning (5 delar) och sedan 1-2 delar härdare. Slipa först ytan som ska målas med grovt slippapper. Torka av och måla på med din blandning, ett eller ett par lager låt torka emellan. Jag brukar måla min köllinje (North Shore, Buccaneer) varje eller varannan säsong beroende på behov. Inte lika starkt (och snyggt) som orginalgelcoaten men det funkar som slityta. Avgränsa gärna den yta du ska måla med tejp så blir det enklare och du slipper måla för stor yta (ca 5 cm bredd blir lagom).

För att spara skrovet vid uppdragning på t ex klippor o dylikt använder jag en liggunderlagsbit (eller egentillverkad flottör av cellmaterial med tyg runt om). Glider fin-fint. ;-)

/Hans

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg