Bortblåsande vindsäck

Det är på misstagen man lär sig.

Gjorde en korttur på kalfjället vid Grövelsjön i förra veckan. Vi rastade i ca 8 m/s och jag drog över mig vindsäcken (fjällräven i nylon) över kroppen för att få lite lä under fikat. Behöll skidorna på och när jag böjde mig ned för att ta upp fikat ur ryggsäcken så blåste vindsäcken iväg över fjället. Gick att få stopp på efter 50 meters jagande men pinsamt.

Hur gör ni? Funderar på att skaffa någon textilrem fastsydd i kanten nedtid som man kan köra skidan över.

Thure

Lina med karbinhake

Hej!

Jag har en lina fastsydd i vindsäcken. Vid skidåkning har jag vindsäcken i en påse som är fastspänd högstupp/utanpå topplocket på ryggsäcken. Från säcken löper en kort bit av linan ut och dess ände är fastsatt i ryggsäcken med en karbinhake. När jag tar ut vindsäcken får endera karbinhaken sittakvar i ryggsäcken eller så tar jag loss den och låserfast linan runt midjan med hjälp av karbinhaken.

Rickard

Min lösning

För att undvika att vindsäcken eller tältet blåser bort har jag en plastkrok fäst i en lina, typ snöret i snölåset på ryggsäcken, med en ögla i änden. Dra en bukt av linan genom öglan och trä in handen eller foten, beroende på vad som passar, så att linan låser. Den (låsbara) plastkroken fäster jag i dragskolinan i vindsäcken eller i en förankringspunkt i tältet. Min lina är ca 1½m lång.

/Tommy

Vindsäckssnöre

Rickes lösning ovan är nog den vanligaste, både Haglöfs och Hillebergs (förlåt) vindsäckar har remmen fastsydd vid leverans.Funkar väldigt bra. Ett tips är att göra likadant med tältet, sätt ett linsnöre i ett pinnfäste på tältet somn du antingen fäster runt midjan eller i ryggan.

Mikael

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg