Bornholm

Hej

jag undrar om det finns någon som har erfarenheter att dela med sig av angående cykelsemester på Bornholm. Bra campingar/tältplatser, alla erfarenheter är av intresse.

Att campa i Danmark...

... är tyvärr inte lika fritt som i Sverige. De har ingen allemansrätt. För att man skall kunna semestra billigt utan stimmiga campingplatser har lägerplatser iordningsställts. Dessutom finns det ett system med bönder som för en symbolsk (max 15 kr/natt o person) summa låter en campa på en gräsplätt.
På Bornholm finns det 11 lägerplatser och "cykelcampingar". Dessa finns beskrivna i boken "Overnattning i det fri" från Dansk Cyklistforbund. Jag kan scanna in de tre sidor som handlar om Bornholm och maila till dig om du vill.

Anders Villumsen

Missa inte en resa till Christiansö

Jag seglade till Bornholm 1989 via Christiansö och innan jag stack iväg hemifrån ”hittade” jag en bok på biblioteket om sevärdheter och rundturer om Bornholm. Men missa framför allt inte en båtresa till Christiansö och Fredriksö, 2 bergknallar med 120 bofasta norr om Bornholm, nästan rakt söder om Karlskrona. Öarna är så små att dom inte ens finns med på alla kartor. Nog det häftigaste stället jag varit på. Jag rekommenderar alla att besöka Christiansö, ett minne för livet.

Seglade till Christiansö en gång till i mitten på 90 talet och enligt kartan jag skaffade då gick det båtar från Sandvig, Budheim och Svaneke på Bornholm till Christiansö. Har inga sjökort kvar.

Trevlig resa

Per Brune

Superbt!

Jag och en kompis cyklade ön runt förra pingsten. Vi kom till Rönne från Ystad på fredag kväll och sov på campingen. Sen hyrde vi MTB med cykelkärra. Det senare rekommenderas starkt. Vi trampade motsols med den flacka sydkusten första dagen och det lite backigare nordsidan andra dagen. Ön är utmärkt för barnfamiljer då det oftast är cykelvägar brevid bilvägarna. Fina cykelbanor kring Rönne perfekt för rullskidåkning! Hammerfest fästning är väl värt backarna men det blev för oss lite tight om tid att trampa ner till Rönne för att hinna med söndagsbåten.

Rekommenderar 2-3 dagar, cykelkärra samt färskrökt makrill!

Friska hälsningar från Västerås

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kajan Bornholm runt Bo och sova 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg