Hej Fredrik (och alla andra intresserade),
Kom själv tillbaka från Borneo i maj efter att ha irrat runt i djunglerna i ca 7 veckor.
(Malaysia-)Borneos största behållning är regnskogen (även om det börjar vara tragiskt lite kvar av den). Kusterna består mest av träskmarker och vattnet är brunt pga jorderosionen från den avverkade regnskogen, så om det är varma bad och koraller som lockar är Thailand eller Indonesien bättre. Om ni har lite knappt om tid men gott om pengar, satsa på att ta flyg mellan resmålen i stället, eftersom buss- och båttransporterna kan vara ganska tålamodsprövande... Städerna är inte mycket att stå efter, försök att tillbringa så lite tid som möjligt där. Det är lätt att fastna i nån håla om man inte har planerat sina resor så noga. Den enda stan som är något så när uthärdlig är Kuching, där man kan slå ihjäl ett par dar.
Ett mycket spännande ställe som inte får missas är Mulu nationalpark i Sarawak, särskilt om man som jag gillar att krypa runt i grottor. Helt otroliga grottor!Djungelvandringarna är också fina och kan tacklas på egen hand, men man får förmodligen ut mer om man går med guide. Vi träffade en guide från Berawanstammen, vid namn Willie Kajan, som vi anlitade för en del vandringar. Han var mycket trevlig och kunnig (har bl a guidat Bruno Manser!) och hade planer på att öppna ett eget hostel utanför nationalparken. Vet inte hur långt han har kommit med dessa planer, men jag kan maila kontaktinformation om du är intresserad. Har även ett resebrev som jag skrev, men det är lite väl mycket text så jag vill inte lägga ut det här.
Trevlig resa!
/magnus