Boreal Atlas?

Funderar på att köpa trekking-kängor, som komplement till mina grövre kängor.

Nån som använder Boreal Atlas? Är det nåt att ha?

Boreal Midi? Synpunkter?

/Håkan

Inte Atlas men Fuji...

Jag använder inte Atlas men däremot Boreal Fuji. Ursprungligen så var Fuji och Atlas i princip samma känga - enda skillnaden var vilken typ av skinn som använts. Fuji är den mer påkostade varianten. Som vandringssko i högfjäll, dvs. där det är förhållandevis torrt och mycket sten så är Fuji och därmed även Atlas utmärkt. Jag körde 17 dagar i Keb med omnejd inklusive en glaciärkurs utan några som helst problem när mina Fuji var nya.
Man har dock förändrat modellerna en aning sedan jag köpte mina Fuji men då jag är mycket nöjd så skulle jag inte tveka att köpa Fuji eller några andra Borealskor igen. (Jag har f.ö. köpt ett par andra Borealkängor sedan dess som jag använder i snällare terräng hemmavid.)

Fredrik, jag tror du blandar ihop Atlas med Bulnes:

Fuji och Bulnes är i princip samma känga: skillnaden ligger i att Fuji har ovanläder av nubuck medan Bulnes är gjord i spaltläder. Dessa modeller är mer tänkta för bergsbestigning och/eller avancerad trekking, iom att de har styv sula, stegjärnsfästen etc.

Atlas är en helt annan modell, gjord för lättare trekking.

Mvh /Mats

Jag står rättad... :)

Oops! Naturligtvis är det så. Jag blandade ihop dem.

Hursomhelst så tycker jag att Boreals kängor är väldigt prisvärda, fast man ska nog helst köpa dem i Spanien för att utnyttja detta faktum... ;)

Kängor är ju i allmänhet bra mycket billigare i Spanien än i Sverige, fr.a (naturligtvis) vad gäller de kängor som tillverkas här; â andra sidan tror jag att Sverige, tillsammans med UK, är ett av Europas dyraste kängland!

Men som sagt, Spanien har stor egen tillverkning av kängor, bâde mindre och större företag i alla upptänkliga kvaliteter (frân världsklass-kängor över bruks-standard till ren dritt) vilket, tillsammans med import frân ALLA kända märken, gör att konkurensen här är bra mycket tuffare än i t.ex Sverige. Till detta ska läggas en mycket lägre koncentration i detaljistledet, samt ett distributions-system där det fördyrande mellanledet "Grossist/Distributör" inte existerar, utan kontakterna sker direkt Fabrik till butik via komisionärer/agenter, samt naturligtvis ett allmänt lägre kostnadsläge vad gäller skatter, löner etc för butikerna..

Un saludo muy cordial / Malindo

malindo; sa:
vilket, tillsammans med import frân ALLA kända märken, gör att konkurensen här är bra mycket tuffare än i t.ex Sverige. Till detta ska läggas en mycket lägre koncentration i detaljistledet, samt ett distributions-system där det fördyrande mellanledet "Grossist/Distributör" inte existerar, utan kontakterna sker direkt Fabrik till butik via komisionärer/agenter

Un saludo muy cordial / Malindo

Det har väl kommit upp i nån diskussion om "Fjällräven-monopolet" tidigare på Utsidan...

/Håkan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bushmaster84 boreal bulnes Kläder 8
L-O Boreal FUJI?????????? Kläder 4
Setter Boreal Kläder 0
kmsellin Boreal Pamir tips! Kläder 0
BOREAL Kläder 3
Erfarenheter av Boreal Fuji? Kläder 0
Johan es Berghaus Vulcan eller Atlas Kläder 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg