Bor i småland och vad är närmsta is?????

Hej,
Jag är smålänning (Jönköping) i botten men bor numera i Skåne. Jag har klättrat en del is i jönköpingstrakten. Dels på självaste Taberg som vid rätt tillfälle bjuder på riktigt spännande mixad klättring. Jag tror dock att det aldrig blir riktigt tjock is där. Utanför Huskvarna (och faktiskt på klippväggarna inne i samhället, särskilt utmed Ådalsvägen) bjuds det också på isklättringsmöjligheter. Om du åker mot Brunstorp (gamla Grännavägen) så kommer du till en äppelodling. Ovanför den finns det en skogsklädd brant som kan bjuda på riktigt tjock och fin is med leder upp emot 10 meter.
Lycka till i ditt sökande!
/Henrik

Hej

Jag klättrade på Mariaberget, ca 10 km väster om Rimforsa i helgen. Det var OK. Brant men inte så högt ca 8m. I närheten av Mariaberget finns också Svartgöl som brukar bjuda på lite längre klättring men där har jag inte varit än i år.

Vart i Småland bor du?

Hälsningar:Calle

Jag bor i Ljungby, Var liger Rimforsa? Ska du utt snart
igen?? Är det ingen som har varit i Marianelund på
trolevägen vad jag har hört så ska det gå att is klätra
där men har alldrig varit där på vinten.

Hej. Bor man i Ljungby är nog inte Mariaberget så intressant. Men för folk på närmare håll som inte känner till det så: ligger Rimforsa ca 25 km söder om Linköping där svänger man västerut mot Ulrika efter 6-7 km är det skyltat till ett naturskyddsområde följ skyltningen, nu har man Mariaberget på vänster hand. Där man svänger av vägen till naturskyddsområdet är det lämpligt att parkera. 50 meter in finns isarna.

Jag har inte varit på Trollevägga denna säsong men dom gånger jag varit där har det varit väldigt tunt på "stora väggen" men varit klätterbart längre bort vid det lägre och brantare partiet.

Jo jag ska ut igen. På nyårsdagen åker vi till Gudbrantsdalen i Norge.

Det finns en hel del is

runt Eksjö och Tranås.
Har tyvärr inte själv grejor men har klättrat en del bland annat på Torpön i Sommen (det går att åka bil dit)och helka vägen upp mot Kisa. Hur isarna är just nu vet jag dock inte men de skall vara hyfsade, har jag hört. Sedan vet jag att det finns is närmre (vetlandatrakten) - jag återkommer med info när jag kollat av kartorna nere på klätterväggen.

Hörnebo skiffergruva

är issäkert och får bra is längst in i dagbrottet.
Det ligger mellan Sävsjö och Växsjö och som jag kommer ihåg det är det hyfsat högt. Det var längsedan jag var där så alt kan ha fått ett nostalgiskt skimmer över sig. kolla in länken här för bättre vägbeskrivning:
http://www.ramkvilla.com/turism/sev hornebo.html

Calle; sa:
Hej

Jag klättrade på Mariaberget, ca 10 km väster om Rimforsa i helgen. Det var OK. Brant men inte så högt ca 8m. I närheten av Mariaberget finns också Svartgöl som brukar bjuda på lite längre klättring men där har jag inte varit än i år.

Hur mycket is fanns det på Mariaberget? Jag visste inte att det brukar bygga på där. Svartgöl ska enligt rykten vara på gång, men stora fallet behöver fortfarande lite tid för att komma i fint skick.

Nån som vet något om Wystrännan?

för kallt!

Jag tror att det har varit för kallt för att Wystrännan skall ha byggt på sig tillräckligt mycket. Var självute på Torpön i Sommen på trettondagen och klättrade på ett ställe som normalt är mycket issäkert. Visst fanns det på den nedre halvan av väggen men långt ifrån lika mycket som det brukar och den övre halvan fanns det ingenting på - vilket det brukar. Jag tror att det har varit en kombination av torr höst och för kallt väder, kanske framför allt kylan, som stökar till det. Det behövs lite dagsmeja oc kalla nätter, så att det börjar rinna lite på dagen och frysa på natten. Som det är nu bygger inte isarna på sig eftersoom det inte tillförs något nytt byggnadsmaterial (vatten). Dessutom är isen som glas - väldigt skör när man ska ha dit yxorna. Men det går.
Blir det bara lite mildare så blir det snart underbara istider.

Re: Hörnebo skiffergruva

Johan R; sa:
är issäkert och får bra is längst in i dagbrottet.
Det ligger mellan Sävsjö och Växsjö och som jag kommer ihåg det är det hyfsat högt. Det var längsedan jag var där så alt kan ha fått ett nostalgiskt skimmer över sig. kolla in länken här för bättre vägbeskrivning:
http://www.ramkvilla.com/turism/sev hornebo.html

Var vid Hörnebo Skiffergruva i lördags. Isen var endast 4-5 m hög och bara ca 2 m bred samt väldigt porös.

Tunneln in i dagbrottet var dock väldigt spännande att traska när man hade glömt ficklampa. ca 20 m in från mynningen just när ljuset var slut fanns det en liten ispelare som bildats från takdroppet att snubbla ihjäl sig på, man borde ha tagit på sig stegjärnen från början!

Minnet?

Är det mitt minne som har svikit mig och det blir aldrig bättre än så eller berodde det på att det varit så varmt den sista tiden?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg